Hoe warm moet het buiten zijn om te verven?

Kan me voorstellen dat de verf niet goed droogt als het maar 1 of 2 graden is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

De minimum temperatuur van 5 graden en droog weer zijn de basale voorwaarden. Een punt van aandacht kan zijn dat naarmate het buiten vochtiger is het geschilderde werk langzamer droogt. Normaal is de verf binnen twee uur droog.

Natte dagen en een hoog luchtvochtigheidsgehalte zijn in Nederland nauwelijks seizoensgebonden. Dat kan een reden zijn om op het weerbericht te letten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor jezelf is het ook niet prettig om te verven als het maar 2 graden is. Verven kan altijd, maar wil je het beste resultaat hebben, moet je naar de droogomstandigheden kijken. Bij 2 graden droogt het te langzaam en wordt het verfwerk dof. Staat de zon pal op het verfwerk dan droogt de verf te snel en krijg je scheurtjes in het verfwerk. Je moet dus kiezen voor een goed drogende dag en niet als de zon op het verfwerk komt als het verfwerk nog niet opgedroogd is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt er vanaf welk materiaal je gaat schilderen, en met welke verf.
Er zijn verfsoorten die je best met 0 graden kan gebruiken, maar over het algemeen kan je het beste 2 graden aanhouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vochtigheidgraad onder de 60 % en min 18 % celsius om een normale adhesie van de componeneten te bekomen. Info bekomen van een professionele gevelschilder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Staat altijd op de bus. Er zijn tegenwoordig zoveel soorten verf dat je hier geen goed antwoord op kan geven. Mijn eigen ervaring is dat je best wel een aantal graden beneden de aangegeven min. temp. kan gaan zonder problemen. Maar de luchtvochtigheid is ook van belang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat hangt af van de verf die je gebruikt. De verwerkingstemperatuur staat over het algemeen netjes op het blik vermeld. Wanneer het te koud is, wordt de verf te dik. wanneer het te warm is, droogt de verf te snel. in beide gevallen krijg je geen mooi resultaat
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn broer heeft een keer zijn voordeur geschilderd toen het vroor, maar dat is heel lelijk "gebobbeld" geworden. Je kunt beter ook niet schilderen als het regent of als het te heet en vochtig is. Ik denk dat deze tijd, het voorjaar, de beste tijd is om buiten te schilderen. Is denk ik voor jezelf ook het meest aangenaam.