Hoe maak ik een bak van sloophout voor buiten zo waterdicht/-afstotend mogelijk?

Ik maak van oud hout een simpele grote buiten opbergbak. Wil voorkomen dat het binnen een jaar wegrot, maar zoek geen dure oplossing om het ding de komende 25 jaar in perfecte staat te houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geheel teren met teer wat je eerst smelt en dan op je kist smeer .Geeft na drogen niet af. alleen bij warm weer wordt het zachter.en zou het dus af kunnen geven.

Antwoorden (2)

Sloophout is niet geïmpregneerd, dus zou je het moeten beitsen met tuinbeits.
Echter de meest kwetsbare plaatsen bereik je met de beits niet en dat zijn de plekken waar je schroeven/ spijkers in het hout zitten,
Daar begint het het eerste te rotten.
De bovenkant met een waterdichte plaat/ folie afdekken, helpt wel en de kist op tegels zetten met een latje er onder zodat het kan doortochten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan wat voor sloophout,
Hout kan namelijk best nog wel lang mee, ook onbehandeld.
Als je er spullen in wilt stoppen die waterdicht opgeborgen moeten worden zou ik er gewoon wat plastic in of omheen verwerken.
Inderdaad, zorg er wel voor dat hij vrij van de grond staat. dit scheelt veel vocht vanuit de grond.

Voor een jaartje buiten zou ik het met gewoon hout wel aandurven, 's winters zou ik er wel nog wat om heen leggen als ik er niet dagelijks bij zou hoeven.