Wat kan ik het best gebruiken om (grenen)hout vast te lijmen op het polyester van mijn boot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Het beste kan dat met epoxy lijm.
Alternatief is polymeer kit zoals polymax.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Grenen hout op polyester kunt u met bizonkit of soliconenkit lijmen.Bizonkit polyester licht schuren polyester insmeren met bizon kit zo ook het hout beiden vlakken laten drogen. Want bizonkit is een contactlijm beide vlakken moeten wel elkaar volledig raken anders heeft het geen nut.Als beiden vlakken droog zijn op elkaar lijmen maar wel direct goed want corrigeren is er hier niet bij.
Nu met siliconenkit, alleen het hout in smeren dan op het polyester
drukken in dien mogelijk afstempelen en laten drogen.Dit kunt u vergelijken met het afdichten van een polyesterbad.Wel een eventuelen was laag verwijderen. Want er is geen lijm soort die op vette ondergronden lijmt.Bij siliconenkit hoeft de onder grond niet echt vlak te zijn.Maar hoe dikker de laag des te langer de droog tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op polyester plakken is erg lastig. Bijna niks hecht hierop naar mijn weten.

Wat je als eerste zou kunnen doen is naar een werf gaan die dit werk vaker doen. Zij hebben dan goed spul (kost wat maar dan heb je het in 1 keer goed).

Wat ik zelf zou proberen.
Het polyester met een grove korrel opschuren (P60 ofzo)
daarna goed schoonmaken en ontvetten (met aceton? Weet niet aceton polyester aan tast.. dit moet je wel even uitzoeken van te voren) Daarna een primer aanbrengen voor op polyester, en kit aanbrengen. Wij werken op het werk veel met Sikaflex 221 (ik werk in de grotere jachtbouw). Deze is erg sterk en makkelijk te verwerken. Sika heeft veel verschillende primers voor verschillende ondergronden

Hieronder heb ik een link toegevoegd met een primer die ik op hun site vond.
Maar informeer bij een bedrijf of winkel die hier meer ervaring mee heeft (wij verwerken op het werk namelijk geen polyester)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
POLYURETHAANLIJM 2K EXPERT

BLIK SET 900

UNIVERSELE EN SUPERSTERKE 2 COMPONENTEN POLYURETHAANLIJM VOOR DE MOEILIJKSTE VERBINDINGEN. SUPER STERK, SPLEETVULLEND, WEER EN (ZEE-)WATERBESTENDIG.

Toepassingsgebied
Geschikt voor alle verlijmingen waar zeer hoge eisen worden gesteld aan duurzaamheid, sterkte, slag- en stootvastheid, temperatuurbestendigheid en (zee)waterbestendigheid. Bijvoorbeeld bij boten of caravans. Tevens geschikt voor het super sterk verlijmen van grote oppervlakken. Ideaal voor het lijmen van vele materialen zoals metalen, vele houtsoorten, steen, beton, keramische wand- en vloertegels, glas, rubber, vele kunststoffen. Tevens zeer geschikt voor het lijmen van PVC-folie, kunstgras of noppentegels op beton, spiegels, vloerbedekking op polyester(boten), tegels op tegels en isolatiemateriaal op metaal.