wat is het verschil in een grove en een fijne vertanding bij een elektrische verstekzaag?

Heb een Skill elektrische verstekzaag gekocht. Nu zit er een fijn en een grove zaagblad bij. Wat is t verschil? En wanneer moet je welke gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

ik gebruik sowieso altijd bij verstekzaak een fijnere vertanding omdat je bij een lichtere druk een mooiere zaagsnede krijgt , dat fijner als je iets verstek moet zagen en past dan ook beter , moet je iets afkorten , kan je dat net zo goed doen met een zaag met minder tanden , dus eigenlijk geeft het werkstuk wat je zaagt aan wat je gaat gebruiken
grove vertanding voor grof werk
fijne vertanding voor fijn werk
en niet te hard op de zaag drukken ,laat de zaag rustig zijn werk doen
suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de regel is dat er 3 tot 7 tanden tijdens het zagen van de zaag in het materiaal staan. vuist regel (is niet heilig) dus als je een hol buisje moet zagen neem je een fijne vertanding. bij een massief blok neem je de grove vertanding. bij een lage snelheid een fijne tand, en met een hoge snelheid de grove tand. staal een lage snelheid met met fijne tand. enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe fijner je tanden hoe mooier je zaagvlak. De grove tanden gebruik je voor het ongeveer afkorten van hout.Of nat hout.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor het bewerken afkorten van metaal zet je er een doorslijpschijf voor ijzer in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt hier allemaal een beetje verwarrend. Grove tand = grof werk en fijne .... ??? Het is eerder zo dat een fijne vertanding gebruikt wordt voor metalen en een grove tand voor hout. Voor welk materiaal een bepaalde zaag kan dienen staat duidelijk op de verpakking.