Kun je opsluitbanden gebruiken als fundering voor een plantenbak?

kan ik 1 laag van 5cm opsluitbanden gebruiken als fundering voor een planten bak?

op elke 20cm ( breed ) is ongeveer 4 a 6kg

Toegevoegd na 11 minuten:
Zal het iets duidelijker uitleggen

het worden gewoon 4 muurtjes aan elkaar van granietbloken 2 hoog, op de grond,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat wil je met de plantenbak? Ophangen? En wat doe je dan aan de zijkant of bedoel je een plantenbak op de grond?

Het beste antwoord

Ja, stoepbandjes (ook wel opsluitbandjes) zijn perfecte funderingen. In mijn Tuinplan-tijd werden ze altijd aangeraden als fundering voor (kleine) kassen en tuinschuurtjes, dus een plantenbak moeten ze zeker hunnen houden, hij moet wel HEEL erg groot worden.

Echter 5 cm is absoluut te dun ; je moet gewoon de hele hoogte gebruiken, en dan kijken welke breedte / dikte je nodig hebt. Je kunt ze dus niet platleggen ; dat zou kunnen breken bij belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt er een beetje aan hoe de ondergrond is.
Spit een 30 cm. tuinaarde weg totaan de vaste grond.
Stamp dit goed aan, wat zand er over en je kunt meestal de opsluitbanden gebruiken als fundering,breng eerst een flinke laag cement aan en bouw je muurtje.
Kleine 30 x 30 tegels kan ook.
Maak je een hoge plantenbak, dan is de breedte van de opsluitband wel erg smal en kan je muurtje scheuren.
Gebruik dan 40 x 60 tegels, vaak voor bijna niets te koop op marktplaats.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie nu je toevoeging staan.
Bedenk wel, als je de fundering direct op of net onder de grond legt, dat alles kan opvriezen
Onze betonplaat van 4x6 m is afgelopen winter 5 cm. omhoog gevroren, later is die wel weer gezakt.
Wil je het echt goed doen, dan moet je fundering 50 a 60 cm diep liggen, daarop bouw je van goedkope stenen een muurtje tot net onder de grond en pas daarop je granietblokken.
Vind je dat te veel werk, dan kan je ze ook gewoon stapelen, dus zonder cement.
Ook dan zou ik de opsluitbandjes gebruiken tot net iets onder de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp wil je dus een muurtje van granietblokken op de op sluitbanden maken.
Zou zomaar kunnen als je gaat metselen kun je op de bantjes een staaf rond 6 leggen en daar op metselen op de volgende laag idem .zo maak je dus een gewapende muur waarbij het ijzer de druk van de grond in de bak opvangt en verticaal het door zakken van je muurtje.Graniet blokken ik denk dat het gewoon straatkeien zijn .Verhouding van metselspecie is 1 cement op 4 scherpzand.bij het mengen kun je er kalk aan toevoegen om het geheel wat smeuiger te maken be gebrek aan kalk werkt afwasmiddel ook perfect.