Is het mogelijk om verlichting in bijvoorbeeld een portiek heel zacht te zetten en dat wanneer er bijvoorbeeld beweging is deze normaal aan gaat.

In ons portiek hebben wij verlichting die de hele nacht aan staat. deze verlichting schijnt via een bovenraam ons huis in en verlicht de slaapkamer hierdoor. Nu zouden we het raam af kunnen plakken maar ik vroeg me af of het mogelijk is de verlichting zachter te zetten en wanneer deze gewenst is bij thuiskomst van iemand harder te zetten. Zo ja hoe heet dit systeem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Je kan er een bewegingsensor tussen zetten maar die wordt misschien geactiveerd door de vliegen die aangetrokken worden door de zachte lamp.
Ook denk ik dat het storend zal zijn in je slaapkamer omdat je opeens weer fel licht hebt daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit oplossen door simpelweg twee lampen te gebruiken. Eén zwakke lamp die continu brandt (eventueel met schemersensor), en een fellere lamp die gekoppeld is aan een bewegingssensor.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ waarschijnlijk de makkelijkste, veiligste en goedkoopste manier. Ook heb je zo altijd licht, ook als er een lamp kapot gaat.
Het systeem is zelf te maken door parallel over de schakelaar van de bewegingsdetector een gewone huis-tuin-en keuken (snoer-)dimmer aan te sluiten.
Zolang de bewegingsdetector geen beweging heeft waargenomen brandt de verlichting via de dimmer, bij beweging overbrugt de detectorschakelaar de dimmer en gaat de lamp voluit branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent dus dat ik twee(vier) draden naar het lampje laat lopen?
Kan dat gewoon op de kroonsteentjes manier of is dat een hele domme vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee draden moet voldoende zijn, bij een snoerdimmer wordt de blauwe draad sowieso rechtstreeks doorgevoerd, de eigenlijke dimmer zit tussen de bruine draden.
Je kan zelfs met één extra draad volstaan: de bruine of zwarte draad naar de buitenlamp hoef je niet weer terug te leiden in dezelfde buis.
Een extra zwarte draad volstaat, die kun je aansluiten op de kroonsteen in de buitenlamp met bewegingsdetector.
De dimmer kun je dan binnen aansluiten op de zwarte draad en een lasdop die (eventueel extra) op de bruine of zwarte draad naar de buitenlamp loopt.
Er lopen dus totaal drie of vier draden naar de buitenlamp: 1 bruine of zwarte van de oorspronkelijke voeding, 1 blauwe nuldraad, 1 zwarte draad voor de dimmer en eventueel een geel/groene aardedraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee is het antwoord is prima, met de uitvoering moet je een beetje oppassen.
Sowieso gaat er nooit een bruine draad naar de lamp, bruin gebuikt je alleen als er niks met de elektriciteit "gebeurt", dimmen is ook een soort schakelen, dus achter de dimmer zwart. Naar de lamp gaan 2 of 3 draden (schakel, nul en eventueel aarde) uitvoering:
-Sluit de bewegingsmelder aan. (kijk of alles werkt)
-Sluit parallel aan de bewegingsmelder een dimmer aan: de fase (bruine) draad afsplitsen naar de dimmer en van de dimmer zwart naar de zwarte draad. Als je die dimmer vlak bij de bewegingsmelder plaatst dan heb je nauwelijks extra draad nodig. Het probleem: Bewegingsmelders vinden het niet altijd leuk als er spanning op hun uitgang komt te staan. Grote kans dus dat ze snel kapot gaan. (of erger)
Ik zou achter de bewegingsmelder een relais zetten. Dimmers kunnen er waarschijnlijk wel tegen, maar ook dat zou ik uitzoeken, als je dit wilt gaan uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd: je kunt de dimmer beter aansluiten op de geschakelde zwarte draad naar de buitenlamp in plaats van aan de bruine fasedraad, dan zal de lamp in ieder geval uit gaan als je de schakelaar van de buitenlamp uit zet. Je hebt wel gelijk dat een buitenlamp zelden of nooit rechtstreeks aangesloten is op de bruine draad. Overigens kan het geen kwaad als je spanning op de uitgang van een dimmer of schemerschakelaar zet, dezelfde spanning staat tenslotte ook al op de ingang, er zal dus geen stroom lopen.
Het parallel schakelen van twee triacs of een triac en een relaiscontact levert geen enkel probleem (of erger?) op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging ervan uit dat de lamp nu rechtstreeks aangesloten was. Dus zonder schakelaar, maar als er een schakelaar zit, dan kan de dimmer daar ook achter. Ik doe niet vaak wat met melders, maar ben twee of drie keer kapotte goedkope melders tegengekomen en die waren verkeerd aangesloten. Dus iets als fase op de uitgang en de geschakelde draad op de ingang, maar precies weet ik het eigenlijk niet want als ik zoiets tegenkom dan haal ik alles los en begin overnieuw.
Ze doen het dan wel, alleen gaan ze niet lang mee en branden door.
Geen idee waardoor ze precies kapot gingen, maar ze waren zeker niet oud en of dat hier ook een probleem zou zijn: ? Maar we zetten wel spanning op de uitgang. Dat "of erger" duidde op brand, maar daar hoeven we inderdaad niet bang voor te zijn, ze zijn door en door getest.
Het principe van Koosknip klop perfect. Voor alle duidelijkheid heb ik vlug een schema gemaakt. ( zie afbeelding).
Let op, als het geen gloeilamp is moet u een dimbare LED-lamp installeren. Succes en hou het veilig.