wat kan dienen als palen voor afdak?

Ik wil in de tuin een afdak maken om fietsen onder te plaatsen.
Afdak moet tegen een bestaande garage komen, garage kan dus een balk aan vastgemaakt worden om aan 1 kant het dak te dragen, nou is de andere kant het probleem !
Wat kan ik het beste aan de andere kant gebruiken voor palen om het dak te dragen??
Er is aan de andere kant geen fundering en die zou ik ook liever niet aanleggen.
Zat zelf te denken aan houten palen, maar hoe krijg ik die stevig genoeg in de grond? en hoe voorkom ik dan dat ze gaan rotten?
Zag laatst ergens een stuk beton in de grond waar een metalen pen uitkwam, bovenop die pen begon de houten paal pas waar het dak door werd gedragen.
Is dat iets wat zo te koop is in een bouwmarkt, ik denk zoiets als een betonblok met uitstekende stalen pin???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

ik denk dat je een paal(punt)houder bedoeld (foto 1)

er zijn ook instortankers die je zelf in beton kan storten (foto 2)

deze kan je kopen in de bouwmarkt of tuincentra.

je kan kiezen voor hout wat al geimpregneerd is maar je kan palen zelf ook behandelen met carboleum/carbolineum.
(dit doet men ook wel enkel aan de onderkant die veel met vocht in aanraking komt, bovendien is het in meerdere kleuren te verkrijgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de bouwmarkt heb je palen die geïmpregneerd zijn, deze rotten niet zo snel weg.het wordt of een gat graven of misschien kan je bij de bouwmarkt een grondboor huren. ( een soort van hele grote kurkentrekker die je in de grond draait) Als je een goed raamwerk neerzet voor het dak, heb je daar echt geen fundering voor nodig. Laat je voorlichten bij de bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandiger als je hardhouten palen koop het beste is bankirai omdat het goed tegen alle weersinvloeden kan en onderhoudsvrij zijn. je kan dan bijvoorbeeld een vierkant gat graven van 50 cm diep en daar in het midden die bankirai paal plaatsen en dan volstorten met kant en klare beton die je zo bij een bouwmarkt kan kopen.