Kan ik een plasma tv (42'') ophangen aan een muur van houtskeletbouw?

Ik heb mijn oog laten vallen op een gemotoriseerde wandsteun voor mijn plasma tv. De tv weegt 23,5 kg. De steun kan 35 kg. houden. Tot zover geen probleem. Nou moet deze aan een wand van houtskeletbouw komen te hangen, maar ben bang dat de hele boel naar beneden zal komen zetten. Hoeveel kan zo'n wand houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welk materiaal zit er achter/tussen het houtskelet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Isolatiemateriaal en daarachter de buitenmuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat lastig worden ben ik bang wat je kan doen is de tussenlat of balk opzoeken en het hier aan bevestigen maar de kans dat het dan op de goede plek hangt is dan wel heel erg klein. zelf een balk op de juiste hoogte bevestigen maar dan moet je je muur losbreken. misschien dat mega lange slagpluggen een optie zijn? of het dragende oppervlak groter maken zoals al geopperd is in de antwoorden. (plaat bevestigen waar je de steun aan op kan hangen) misschien dat een klusbedrijf je advies kan geven hierover?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat advies van een klusbedrijf staan er al. :-P
Met wat meer informatie wordt het advies beter. Bij houtskeletbouw heb je meestal elke 40 of 60cm een verticale balk, dan kan ie op elke hoogte.

Antwoorden (2)

In het algemeen kun je plat aan de muur heel wat aan een gipswand hangen. Honderd kilo is geen probleem als je genoeg steunpunten (schroeven) gebruikt.

Een gemotoriseerde steun klinkt alsof de TV wat verder van de wand komt, en dus aan de schroeven 'trekt'.
Dan moet je de juiste, en het juiste aantal(!) hollewandpluggen gebruiken, of degelijke schroeven in de constructie (de balken) draaien.

Er zijn nogal wat verschillende constructies mogelijk voor houtskelet dus het is lastig om een algemeen antwoord te geven.

Altijd goed (maar misschien niet zo fraai): een flinke plaat van bijvoorbeel 1x1 meter met veel schroeven op de wand vastmaken, en daar de montageplaat van je beugel weer op vastzetten, eventueel met verzonken bouten door-en-door.

Antwoord op je vraag: ja het kan, maar het vraagt wat extra aandacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als het nu om isolatie materiaal gaat en een buitenmuur betreft? +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tussen het houtskelet zitisolatiemateriaal en daarachter de buitenmuur/
Ja, ophangen kan zeker.

Een gemotoriseerde wandsteun kan waarschijnlijk ook, maar dat hangt van een paar dingen af.
-komt de tv ver naar voren en/of onder een grote hoek, hoe verder het zwaartepunt van de muur komt te liggen hoe groter de hefboom werking is.
-kan je de steun aan meerdere balken ophangen.

Met die balken bedoel ik de balken die het skelet vormen bij houtskeletbouw.
Die balken moet je opzoeken. (ideaal is een bouwtekening)

In Noorwegen gebruiken ze als laatste laag aan de binnenkant vaak een zelfdragende plaat. Dan bestaat de hele wand dus uit de 1x1m plaat waar AdrieK het over heeft.
(dit moet je dan wel zeker weten, ook maakt de dikte van die plaat nogal uit, zeker bij een gemotoriseerde steun)

Is de isolatie zeer zacht, dan is het iets lastiger, je zou er dan voor kunnen kiezen wat isolatie weg te halen, plank in plaats van de isolatie en een afwerkrandje eromheen, dan de steun daarop. Ziet er netjes uit en het valt sowieso niet op omdat er tv er ruim overheen komt.

ps. Waarom de tv niet neerzetten. Zoals het hoort ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
pps. Ik hang een tv liever aan hout, dan in een oude stenen muur.