Hoe monteer je glas in een binnendeur?

Ik heb nieuwe binnendeuren, waarin het glas nog gemonteerd moet worden (is los meegeleverd). In de beschrijving staat dat je eerst celband in de sponning moet plaatsen en daarna moet afkitten. Omdat de deur 8 glaspanelen heeft, is dit nogal een flink karwei maar als t moet dan moet t.

Is het plaatsen van celband en afkitten van de glaspanelen absoluut noodzakelijk, of kan ik het glas ook zonder band en kit monteren zonder dat het gaat rammelen of iets dergelijks.

paulus811
14 jaar geleden
17.3K

Het beste antwoord

Glas in binnendeuren monteer je het gemakkelijks met
silliconenkit. Je hoeft niet de hele sponning rondom af te kitten, in de hoeken en daana om de 20 cm. een paar cm.
afkitten volstaat om het glas vast in de sponning te klemmen zodat je geen rammelende ramen krijgt. hierna de glaslatten met een spijkertje vast tikken. Als je het spijkeren wat riskant vind in verband met het beschadigen van glas en glaslatten, kun je ook montagekit gebruiken om de glaslatten vast te zetten. maar het beste is spijkertjes te gebruiken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb zelf het menige glas in binnendeuren geplaatst ,
(ex timmrman)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan de ruitjes ook met een paar druppels glaskit vastzetten op de hoeken, en dan de glaslatten ertegen aan. Zo werd dat vroeger ook gedaan, mijn huis is zo ook weer in oude staat hersteld, en de raampjes rammelen niet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is dit vervelende karweitje aan te raden.
Een deur met acht glaspanelen heeft bij lange na niet de stijfheid van een dichte deur. Door het vervormen van de deur bij gebruik gaan de ruitjes inderdaad rammelen en het kan zelfs tot glasbreuk leiden.
AWM
14 jaar geleden
Snap je vraag eigenlijk niet zo goed omdat je twijfelt aan de beschrijving. Want je vertelt (volgens de beschrijving) precies hoe het moet. Maar dit terzijde:
Plaats de deur. Handig is om hem eerst te schilderen alsmede de glaslatten
Monteer aan een kant de glaslatten met celband, plaats het raam en timmer de andere kant af met glaslatten met celband. Kit vervogens de ruimte tussen de glaslatten en het raam af. Maar zoals een voorganger zei kan je ook alleen met kit in de hoeken volstaan. Maar als de deur door wat voor omstandigheden dan dicht klapt sta ik niet voor de gevolgen in. Succes en doe je best

Toegevoegd na 3 minuten:
Bedoel dus per paneel. Is een beetje werk maar ziet er ook goed uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi tegenxinnig, bedankt voor je antwoord. Ik twijfel niet aan de beschrijving, maar omdat het 8 glaspanelen zijn en kitten niet mijn dagelijks werk is, vroeg ik me af in hoeverre het noodzakelijk is. Ik zie ook voordelen om het niet te kitten, want als de deur opnieuw geschilderd moet worden kan ik de glaslatten verwijderen zonder allerlei kitrommel en kan ik de deuren zonder het glas erin schilderen. Het is een beetje als de gebruiksaanwijzing van je auto waarin staat dat je maandelijks de bandenspanning en olie moet controleren, maar ik ken niemand die het doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij wil toch!! dat telt. Maar heb ook het nadeel van het niet kitten benoemd. De ruit van mijn tussendeur is er uitgeknald omdat de voor en achterdeur tegen elkaar openstonden. Toen dacht ik van had ik hem maar afgekit.
Maar ...... Succes
Ik zou inderdaad gewoon de beschrijving volgen, het is inderdaad een werkje maar je wilt toch ook niet dat als de deur een keer hard dicht klapt (door tocht, of als je boos bent ;-) het glas door de kamer vliegt. De raampjes met kit vast zetten is ook een hele goede oplossing pas alleen wel op met siliconen kit omdat verf niet houd op siliconen kit. Je hebt in de handel wel overschilderbare siliconen kit of anders een acryllaat kit deze is ook overschilderbaar.
Succes er mee.