Ja elke oudere dieselmotor heeft een stopkabel, die werd met de stophandel in de cabine bedient, hiermee trok je de plunjers in de brandstofpomp in nulstand waardoor de brandstofpomp geen brandstof meer naar de injectoren pompte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, maar dat komt met name omdat je door het loskoppelen van de accu het zelfde bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die bestaan. (only one google away) Daar wordt de kabel mee benoemd die een motor stopt. Vaak worden daar de kleppen mee gelicht of de brandstoftoevoer afgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor t antwoord en +2 voor t aangeven dat zoiets ook gewoon op google te vinden is haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ook wel dodemanskoord of dodemansknop..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@suusssuus; nee sorry dat is weer iets anders die onderbreekt de ontsteking als je dat koort om je pols doet en overboord valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de vroegere modellen van de Mercedes 180D en 190D personenauto's trok je met de stopkabel de luchttoevoer dicht.