Wanneer het expantievat van mijn CV-ketel kapot is, dan verdwijnt er water uit het systeem. Waar blijft dat water ?

Een CV installatie is toch een gesloten systeem. Het water kan toch niet weg ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
84.8K

Het beste antwoord

Er zijn twee manieren waarop het water kan verdwijnen.

Als je expansievat kapot is, zal de druk enorm stijgen wanneer de ketel het water verwarmt. De drukstijging wordt normaal gesproken afgevlakt door het expansievat, maar dat is nu kapot.

Heb je een ketel met een overdrukventiel, dan zal het overdrukventiel zorgen dat de druk beperkt blijft tot (bijvoorbeeld) 3 bar. Het teveel aan water wordt door het overdrukventiel uit het systeem gelaten (dat geeft een sissend geluid). Een goed aangelegde installatie vangt dat afgelaten water op in een afvoerpijp die het naar het riool voert. Bij een minder goed aangelegde installatie verzamelt het water zich in plasjesvorm op de vloer.

Heb je een installatie zonder overdrukventiel (niet aan te raden!), dan zal de hoge druk ervoor zorgen dat er ergens iets gaat lekken. Meestal een aansluiting, of een radiatorknop.

Als het expansievat heel langzaamaan kapot gaat, dan zal er bij elke verwarmingscyclus een klein beetje water ontsnappen. Dat merk je niet: het ontsnapte water is immers heet, en druppelt langs hete radiatoren of leidingen. Het zal verdampen voordat je het opmerkt.

Ik heb zelf jaren geleden zo'n geval gehad. Het enige symptoom van de lekkage was een korte bruine roeststreep die van de knop van één van de radiatoren over de aanvoerende leiding enkele centimeters naar beneden liep. Ik kon de lekkage slechts horen wanneer ik precies op het juiste moment mijn oor bijna tegen die knop aanlegde.

--

Maar goed, kort gezegd komt mijn antwoord dus neer op: het water verlaat het systeem, hopelijk door een overdrukventiel, en anders via de zwakste plek in het systeem. Of je daar iets van merkt (behalve terugval in de waterdruk) hangt af van de situatie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef ik je een plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdruk ? Dat snap ik niet. De druk loopt juist terug naar nul !?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je expansievat kapot is, wordt de normale drukstijging die optreedt bij het verwarmen, niet meer opgevangen. Daardoor krijg je overdruk. Goed aangelegde installatie:
De overdruk loopt weg via het overdrukventiel: het systeem loost water. Gevolg: minder water in het systeem. Dus een veel lagere druk als het systeem niet meer in de verwarmingsfase zit. Installatie zonder overdrukventiel:
Ook hier ontstaat overdruk. Heb je geluk, dan loopt die overdruk weg via een zwakke plek - een soort natuurlijk overdrukventiel. Dan is het gevolg hetzelfde als hierboven. Heb je pech, dan ontstaat een lek. Daardoor zal op den duur bijna al het water verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo, wat weet jij toch veel!

Andere antwoorden (4)

In het CV systeem is vaak ook een drukventiel/klep opgenomen. Indien de druk te hoog wordt wordt het ventiel/klep geopend zodat er water uit het systeem kan zodat schade aan de ketel etc. wordt voorkomen.
De druk in je cv systeem varieert door de temperatuur verschillen van het water. Normaal zou het expansievat deze drukverschillen min of meer moeten compenseren zodat de druk niet te hoog wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zit ik net een antwoord te typen, ben je me intussen net voor... ;-)
Als de rubberen "ballon" die in het expansie zit kapot gaat kan er water in het vat zelf stromen. Dat zie je niet, het vat zelf is waterdicht. De weg vallende druk zorgt ervoor dat je ketel uitgaat.
Deze oorzaak is niet de meest voor de hand liggende maar behoort wel degelijk tot de mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Taimen,

het water dat vloeit naar het riool.
de overstort, een ventiel dat bij een druk van 3 bar opent, is meestal aangesloten op het riool, vaak samen met de inlaatcombinatie van de warmwatervoorziening

bij oudere installaties zit hij onder de vloer, of in de badkamer.
daar stroomt het water gewoon op de grond.

het komt ook voor dat het onder de ketel op de zoldervloer stroomt, dat kan dus lekkage in onderliggende plafond geven.

het overstortventiel ziet er uit als een kraan met rode of zwarte knop. NIET aan draaien, want dan spuit het water uit het systeem.

een kapot expansievat is herkenbaar aan de noodzaak van het vaak moeten bijvullen telkens een klein beetje, dan is de installatie weer op druk.

een expansievat is eenvoudig zelf te vervangen, niet moeilijker dan het wisselen van een gloeilamp.

suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens het verwarmen van het water treed er een drukverhoging op in je installatie
Je expansie vat zorgt er voor dat de druk stabiel blijft
Wanneer je expansie vat lek is wordt
Bij 3 bar je overstort aangesproken
Deze spuugt water uit je installatie

Je expansie vat is deels gevuld met stikstof (dit gas is samen pers baar)
En deels gevuld met water uit je cv installatie
Wanneer je gedeelte waar stikstof in zit lek is
kan de druk dus op lopen
Bij sommige ketels ( Nefit ) is het overdruk ventiel in de ketel gebouwd Bij andere zitten ze meestal onder de ketel in je retour leiding of op de beugel van je expansie vat