Wat kan ik doen om een bevroren waterleiding te ontdooien?

Ik heb vanmorgen om 9 uur geconstateerd dat de waterleiding naar de wastafel van mijn badkamer is bevroren. Alle andere kranen doen het nog. Ik heb allereerst de verwarming heel hoog aangezet. Maar nu de kraan nog steeds niet gedooid. Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K

Antwoorden (8)

Eventjes de haardroger gebruiken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Het werkt! :D
Wat vorige persoon ook al schreef: Gebruik de haardroger, maar zorg dan wel dat de kraan open staat! De kans bestaat wel dat de leiding kan barsten, maar ja het is nu toch al bevroren dus je hebt denk ik niet veel te verliezen. Wanneer de leiding weer 'loopt' goed inpakken/isoleren zodat het niet weer kan bevriezen. Je kunt in elke redelijke doe het zelf markt van die isolerende buishoezen (zie bronlink) kopen voor om leidingen. Kosten een klein bedrag maar je hebt er met dit weer zo veel aan!

Mocht het stug aanhouden, dan zijn er ook nog electrische oplossingen welke langs de leiding gemonteerd moeten worden om de verwarming te verwarmen. Maar doorgaans is de buisisolatie (zoals op de bronlink) voldoende!

Succes met je overleving in de kou :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik maakte een schrijffout
Er moet ipv "om de verwarming te verwarmen" staan "om de leiding te verwarmen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer te ontdekken, waar de leiding is bevroren, meestal is dit tegen een buitenmuur, maar mogelijk zit het in de buitenmuur!
Kan je de leiding zien zitten die is bevroren, neem dan een gewone ventilator en laat de lucht uit de ruimte zelf ( badkamer) tegen de leiding aan blazen.
Deze is warm genoeg om het te ontdooien.
Als de kraan, die open moet staan, gaat druppelen, dan ben je er.
Door het laten druppelen, stroomt er een heel klein beetje water door de leiding en dit zal de rest gaan ontdooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Mijn waterleiding stroomt weer
zeker niet met te grote hitte tegenaan gaan ! dat van die gewone blazer is meer dan genoeg. lucht stilletjes laten sirculeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eventueel eerst met haarföhn proberen. Als dit niet werkt, leidingen omwikkelen met lappen en heet water over die lappen gooien, telkens weer.
Vanochtend nog toegepast. Werkt en spaart een dure vakman uit.
Verder bij vorst verwarming aan laten, dag en nacht, op ten minste 20 graden.

Toegevoegd na 10 uur:
Kranen klein stukje openzetten terwijl je dit doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ijsblokzakjes vullen met heet water vullen, dichtbinden en
op de leiding houden , wel met handdoek
water is warm , ijsblokzakje na afkoeling in de vriezer leggen en blokjes gebruiken voor in een drankje
2 vliegen in een klap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ECHT zó koud is, en (ieder ander antwoord wat anderen hebben gegeven zeer zeker goed zijn) een verfstripper gebruiken en let op dat je de lasnaaden dan niet raakt. Daarna om dit geneuzel te voorkomen isolatie materiaal wat ze ook wel "Berenlul" noemen (dik schuim folie) daarna om je leiding heenleggen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een zogenaamd thermolint te koop bij bijv, de Technische unie die kun je om de leiding heen wikkelen en dan blijft de leiding on bevroren werkt op netspanning :-)