hoe bereken ik wat het vermogen van mijn radiator is?

ik kan op google alleen maar vinden hoe ik kan berekenen hoeveel vermogen de radiator voor een bepaalde kamer moet hebben, maar als ik (tweedehands) een radiator koop moet ik natuurlijk wel uit kunnen rekenen hoeveel vermogen de radiator zelf heeft, wie weet hoe je dat uit kan rekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een grote schatting kan je maken met behulp van een gewone multimeter. Meet de ohmse weerstand in de hoogste stand .En de wet van ohm vertelt u de rest .
I = U X R
Dit is Stroom (in Watt) = Volt X Weerstand
Vb.. 230 Volt X 12 Ohm = 2760 Watt
Wanneer er een thermostaat is ingebouwd gaat ie niet constant deze stroom geven he.
Hoop dat je hiermee gesteld bent.

Toegevoegd na 7 minuten:
Was ff te snel !
Volt is 230
Weerstand in ohm 12
Eerst stroom berekenen = 230 / 12 = 19 Ampere
Dan heb je 230 X 19 = 4400 watt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan je niet berekenen,
merk, type en formaat vergelijken op site's die radiatoren verkopen.

Let wel op dat er geen dikke laag verf op zit, dat vermindert het vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In voorgaande klopt de formule I = U x R NIET.
Het vermogen P in Watt is P = U X I.
De stroom I = U / R en als je dit nu vervangt in vorige formule komt je tot P= U x U / R of P = U² / R.
Daaruit volgt 230² / 12 = 4408 W of 4,4 kW.
Die is puur theoretisch maar vrij close.