Kun je met een spaarlamp meer licht genereren omdat je de max watt van een armatuur niet zomaar overschrijdt?

Op het doosje van mijn spaarlamp staat: 8 watt komt overeen met 40 watt. Betekent dat als ik een armatuur heb met max 40 watt ik er zonder probleem (= zonder brandgevaar) een spaarlamp in kan doen van 16 watt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat mag gerust omdat een spaarlamp veel minder warmte afgeeft t.o.v een gewone lamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat heb je goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spaarlamp van 16 watt geeft max 16 watt aan warmte af, ongeveer een kwart geeft hij af als zichtbaar licht, welke op den duur weer in warmte wordt omgezet.

Enige risico is dat de spaarlamp ventilatie nodig kan hebben omdat anders de electronica in de lamp te heet kan worden en de lamp dan stuk kan gaan.

Bij een openlamp kan het dus geen kwaad en bij een gesloten lamp hangt dat dus af of de spaarlamp zelf een goed warmtemanagement heeft.

De armatuur zal echter niet verbranden of zo.
Een opgesloten spaarlamp of ledlamp laat soms een verkortte levensduur zien door bovengenoemde oorzaak.