Op onze muur zit onder het behang een dunne witte laag, met relief, van ongeveer 1mm dik. Wat is dit en hoe is het makkelijk te verwijderen?

Op sommige plekken valt het met het behang verwijderen van de muur af maar op de meeste plaatsen is het moeilijk te verwijderen. Eronder zit iets wat lijkt op gasbeton.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Dat is sierpleister of rauputz. Dat zit muurvast maar bleef op onbehandeld gasbeton bijna niet zitten. Daarom zit het soms beter aan het behang vast geplakt dan aan de ondermuur.
De sierpleister moet worden verwijderd door het er af te steken. De muur is dan beschadigd en moet opnieuw (door een vakman) worden aangesmeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mogelijk heb je onder je behang een z.g.n. bouwbehangetje gevonden, dat als eerste over de gasbetonblokken is geplakt, voor de oplevering van het huis.
In dat behang zit een relief, daardoor zie je de kleine oneffenheden in de muur niet en ziet het er netjes uit voor de aflevering van het huis.
Als het dus ook behang is, kan je het op de zelfde mannier verwijderen als de eerste laag, dus nat maken of afstomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bouwbehang, het is pulp wat je eraf moet schrapen.
Ik denk dat het sierpleister is.

Jaren geleden was dat in de mode. Door aanbrengen van sierpleister was het niet meer nodig de muur regelmatig van nieuw behang te voorzien. Opnieuw een laag latex en de muur was weer als nieuw.

Sierpleister verwijderen is niet mogelijk. Om er van af te komen moet de muur opnieuw worden gepleisterd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op sommige plekken valt het er echter al af. Moet het dan helemaal opnieuw?
Dat is gewoon de grijze binnenmuur in die moderne huizen(van +/_1970).En de reden dat het behang daar los komt is omdat er in het verleden die muren niet van tevoren zijn voorgelijmd.Zulke muren moet je voorlijmen en dan voor het mooiste resultaat zal er eerst nog onderbehang opgeplakt moeten worden wil je het definitieve behang er opplakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En alles moet gewoon te verwijderen zijn met een behangafstoomapparaat en een plamuur of steekmes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zouden ook polystyreenplaatjes kunnen zijn met een motiefje, deze zijn er met speciale kit opgeplakt en inderdaad bijna niet te verwijderen.