Hoe kan je een verrot raamkozijn makkelijk schoonmaken en schoon houden zonder allerlei dure dingen te hoeven kopen?

In de winter zijn ramen vaak nat, waardoor een houten raamkozijn (met name de onderkant) op den duur gaat Het was ooit mooi geschilderd, maar ook de verf is voor een groot deel kapot gegaan door het vocht.
Hoe kan ik het kozijn het makkelijkste schoonmaken, zonder dure dingen ervoor te hoeven kopen? Ik heb namelijk geen schuurmachine ed.
Gewoon met een schuursponsje schoonmaken werkt niet.
Of kan je de onderste rand van het kozen makkelijk eruit halen en er een nieuw randje inzetten?

En hoe kan je het makkelijkst zorgen dat het voortaan niet meer of in ieder geval minder snel gaat verrotten?
Heb je verf- of houtsoorten die minder kwetsbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je geen dubbel glas er in zitten, daardoor krijg je condens en daardoor gaat de boel rotten.
Hier kan je erg weinig aan doen, rot hout trekt juist vocht aan en droogt ook niet zo maar weer op.
Juist op de verbindingen van een kozijn, waar van binnen het hout tegen elkaar zit, daar begint het te rotten, juist op een plaats waar je nooit bij kunt komen.
Een deel van het kozijn vervangen door hardhout, dat minder snel rot, is wel een oplossing, maar ook een hele klus, dan zou het glas er eerst uit moeten.
Toch is dat de beste oplossing en laat er dan gelijk dubbel glas in zetten, dan ben je van het natte kozijn af, dus ook van het rotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik alleen de onderste rand aan de binnenkant zou willen vervangen, en de rest allemaal niet, moet dan ook eerst het glas eruit? Kan je niet gewoon dat randje weghalen en een nieuwe terugzetten? Het glas kan er toch niet eruitvallen als ie aan alle andere kanten nog vast zit,, of gaat dat het daar niet om?
Ik weet er echt helemaal niks van hoor, dus sorry als het een domme vraag is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken is een kozijn uit een stuk, ook de randen die je ziet, zijn er uitgefreesd, maar mogelijk zit het bij jouw iets anders.
Het glas staat op een rand die in het kozijn zelf zit, als het daar is verrot, dan is dus het kozijn zelf verrot, niet alleen een latje.
Mogelijk kan je een foto laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet eruit alsof het randje waar het om gaat een los onderdeel is, ook omdat het randje aan de buitenkant van het raam een heel andere hoogte heeft.
Ik ga eens kijken of ik binnenkort een foto kan uploaden, in ieder geval alvast bedankt voor je hulp :)
Ik weet niet hoe groot de plek is dat verrot is, indien dit nog niet dwars door het kozijn heen is kan men de slechte plek ook repareren met een houtrotstopmiddel.

Krab het gehele rotte hout weg.

Laat het omliggende hout goed drogen.

Vul de ontstane leemte op met houtrotstopmiddel.

Verwijder overtollig vulmiddel direct.

Laat het houtrotstopmiddel goed drogen.

Na drogen schuren en schilderen.