Wij hebben onze trap laten zandstralen en hij is nu mooi blank, hoe kunnen we het hout het beste behandelen, zodat het er natuurlijk uit blijf zien?

Vorige week hebben we onze trap laten zandstralen en ze hebben er alle verf mooi verwijderd. (De Zandstraal Koning)
Nu is de trap mooi blank en weer als nieuw.
We willen het hout nu zo natuurlijk mogelijk houden en willen het liefst dat hij blank blijft. Maar hij moet wel beschermd worden tegen vocht en viezigheid.
Wie heeft er een idee en kan ons hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Je kunt de hout vernissen. Door hout te vernissen krijg je een licht glanzende laag. Door vernis blijft de nerfstructuur van het hout zichtbaar. Vernis is beschikbaar in veel kleuren en houttinten dus je kunt zelf je kleur kiezen.

Onderaan heb ik een link geplaatst. Klik daarop dan kom je bij een website waar alle mogelijkheden worden uitgelegd. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen vernis gebruiken !
gebruik pakket lak dat zou ik je aan raden
pakket lak is harder dan vernis.

ps geloof mijn woord ben zelf schilder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Je bedoeld parket lak??
Dit is een sluitvaste projectlak die ook in winkels e.d toegepast word.En een mooie lak voor zware belastingen zoals een trap deze ondervind.Er kan eventueel nog een polish overheen gezet worden ook voor extra bescherming.Deze firma heeft voor deze doeleinden een heel mooie systemen qua onderhoud en afwerking.

Toegevoegd na 1 minuut:
sluitvaste=slijtvaste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de trap van hardhout is kan je inderdaad wel een polyurethaan lak of een 2 componenten lak gebruiken,maar na zoveel jaar alsnog repareren van toch beschadigde stukken is slecht werk!
Als het een zacht hout soort is ,zijn bovenstaande lakken zeker niet aan te bevelen,want zachthout zal sneller beschadigen door het indrukken cq intrappen van kleine steentjes e.d.
Gebruik gewoon een alkyd bootlak,of tungolie, even schuren en alles is na 2 keer overlakken weer als nieuw.
Alles in een fractie van de tijd,dan bij eerder genoemde produkten!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zacht hout kunt u goed behandelen met een wax die de kleur ophaalt . Harde houtsoorten kunt u behandelen met een blanke beits . Voordeel van beide is dat kleine beschadigingen in het hout er " natuurlijk " uit blijven zien . Zeker met zacht hout zou ik de wax verkiezen .