parketvloer lakken of olieen?

Hallo heb een parket vloer gekregen omdat we gaan verhuizen.
Maar ik wou weten wat is beter olieen of lakken?
De soort vloer weet ik niet wat het is.
Heb 2 kindrren van 3 en 2 jaar weet niet als lak of olie beter is voor de speelgoed.
Wie weet een goedkope internet site voor lak of olie woon in groningen.
Dank je wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Met kleine kinderen zou ik hem in de was zetten,als je hem lakt en je krijgt een beschadiging dan is dat heel moeilijk weg te krijgen.Met was werk je het veel sneller bij.
En de was zou ik kopen in een d. z zaak daar lichten
ze je goed voor, daar hebben ze alle kleuren en mogenlijkheden

Toegevoegd na 45 seconden:
Was of olie
burgos
12 jaar geleden
Het maakt weinig uit, ik zou doen wat je het mooiste vindt.
In een oud huis vind ik een glimmende gelakte vloer erg mooi, maar olie of was kan net zo mooi zijn, allemaal afhankelijk van de situatie.
Lak is glad, dus minder voor honden, maar juist leuk voor kinderen want lekker glijden op je sokken.

Je zegt dat je het soort vloer niet weet. Het veranderen van de afwerking is lastig. Lak is er af te schuren maar olie trekt er diep in en je kan niet oneindig schuren, dan blijft er niks over.
Dus ik zou het houden bij de soort afwerking die er nu opzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt ten onrechte parket (wat van hout is) verward met laminaat wat meest van tijd een kunststof bovenlaag heeft en niet hoeft te worden behandeld. Weet je zeker dat het echt hout is of toch laminaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook klikparket, dus dat helpt je niet verder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de leverancier om info vragen en als die leverancier de Gamma of een van zijn collega's is dan is de kans op laminaat erg groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 cm. dik is parket. Laminaat is slecht 5mm. dik.
Om parket te beschermen dient parket gelakt te worden met parketlak.

Het is niet de meest geschikte vloerbedekking bij kinderen, het parket zal veel te lijden hebben, mogelijk dat het verstandiger is om het parket af te dekken met een zeil of ander soort vloerbedekking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je aanraden om de vloer te lakken met trae lyx projectlak daar dit voor een hardhouten vloer het meest sterke is.En als het een zachte houtsoort is de vloerlak.In beide gevallen de vloer afwerken met een toplaag(vloer polish).Dit is het meest mooie systeem voor afwerken en onderhouden van een vloer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een nieuwe vloer is,zit er dan nog geen afwerklaag op?
Of ga je hem zelf leggen.
Als het kaal hout is zou ik kiezen voor olie.
Snel te verwerken en te onderhouden.
Gebruik 1 deel gekookte lijnolie,1 deel tungolie en 1deel terpentijn ( dus geen terpentine )
Vloer inwrijven en na 15 minuten weer droog wrijven,binnen een uur nogmaals herhalen net zolang tot dat je ziet dat de vloer verzadigd is!
Daarna 2 x per jaar herhalen, maar steeds weer goed uit en droog wrijven.
Tussendoor pleksgewijs indien nodig!
succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Doeken na gebruik onderdompelen om zelf ontbranding te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het in de olie zetten. Dan koop je daarbij een mooi stevig kleed voor de kinderen om op te spelen; Dat leg je uit de loop in een hoek van de kamer, zodat de kinderen weten: Dat is ons plekje. Omdat er kleed ligt beschadigt de vloer minder snel (Deukjes!) en omdat het warm is, willen de kinderen daar graag op de grond zitten. Ook blijft hun kleding langer mooi.

Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd maar:

http://www.fairwood.nl/Olie-lak-was-hardwaxolie-afwerking-houten-vloer.html

Wanneer we TNO een test laten uitvoeren, zal naar voren komen dat lak de sterkste is van alle afwerkingen. Bovendien is lak een afsluitende laag, waardoor u de vloer met een uitgewrongen dweil kunt schoonmaken. Pas na een groot aantal jaren weer een keer -naar behoefte- in de lak zetten.

Olie heeft echter een heel groot voordeel boven lak. Zeker in de situatie van een gezin. U kunt olie ten alle tijden, plaatselijk bijwerken. Komen er krassen, bijvoorbeeld bij computer, zitbank of keuken, kunt u met een doekje met olie deze krassen prima bijwerken. Bij lak kan dit niet ! Dan moet de hele kamer leeg!

Tevens heeft u bij olie ook het voordeel dat u de vloer kunt afwerken met een vuil afstotende zeep. M.a.w gewoon schoonmaken met uitgewrongen dweil met water en zeep.

De vloer blijft jarenlang mooi en is goed te onderhouden!
Was heeft het nadeel dat het water aantrekt en dat het onregelmatig in de planken doordringt. Is hierdoor zeer arbeidsintensief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou olie doen.
Het voordeel van olie is dat het makkelijk is aan te brengen. Wat ook makkelijk is, is dat je plaatselijk kleine beschadigingen kan bijwerken zonder dat je daar kleurverschil bij ziet. Wanneer je je vloer gelakt zou hebben dan kan je dat niet plaatselijk bijwerken, je gaat verschil zien waardoor je je gehele vloer moet gaan doen.

Wat wel een nadeel is bij olie is dat je het elk jaar even opnieuw in de olie moet zetten, want dan blijft je vloer echt mooi. Is overigens ook niet zo erg, want je kan dat gewoon heel snel doen, vaak met een doek of anders met een grote kwast. 4 uur later kan je er vaak weer op lopen (afhankelijk van je soort olie).

Zelf heb ik ook olie en ben daar heel tevreden over, zolang je het onderhoud blijft het erg mooi.