Wat controleert een cv-monteur bij de jaarlijkse check up?

Ik betaal jaarlijks voor deze controle/checkup, maar wat controleert de monteur nu eigenlijk, en kan ik het eventueel zelf als er niets kapot lijkt te zijn bij aanvang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Wanneer je een CV monteur langs laat komen controleert hij direct alle onderdelen. De CV monteur controleert of de installatie nog gasdicht is, dit gebeurt met speciale meet apparatuur. Hoe dit exact gedaan wordt is een technische verhaal wat we je graag besparen. Echter is het wel belangrijk dat er gecontroleerd wordt op eventuele gaslekken. Daarnaast controleert de CV monteur op de meet- en regeltemperatuur en de warmwaterhoeveelheid. Ook is het belangrijk dat de brander opnieuw goed afgesteld wordt. Overigens stelt de CV monteur ook direct de vlambeveiliging, rookgasafvoer, verbrandingskamer en warmtewisselaar correct af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb onlangs bij een ketelcontrole gestaan en het enige wat de monteur deed was een gaatje boren in de uitlaatpijp en de meetsonde erin. Op basis van de meetwaarden kon hij zien of er onderdelen defect waren en of de ketel goed stond afgesteld. Schoonmaken was niet nodig volgens hem. Ik ben geen kenner op dit gebied, maar dat was voor nieuwe ketels voldoende volgens hem (ketel is 1,5 jaar oud).
paulus811
12 jaar geleden
hoi tadaa,

bij een onderhoud moeten volgens de fabrieksvoorschriften worden gehandeld. deze gegevens vind je in het onderhoudsboekje. geen boekje? raadpleeg internet.
er zijn handelingen die jaarlijks, twee-jaarlijks, drie-jaarlijks, etc moeten worden uitgevoerd. uiteraard allemaal afhankelijk van ketel merk en type.

jaarlijks: syphon, gaslek, uitlaatgascontrole (CO CO2 gifindex), verbrandingsrendement, waterdruk, werking expansievat, corrosievorming, waterlekkage, brander regeling.
uiteraard moet de boel worden geopend en intern gereinigd.

goedkope onderhoudsmonteurs zijn snel klaar, maar verwacht geen wonderen.
de duurdere monteur heeft wat meer werk, maar dat verdient zich terug in het rendement van de ketel.
een schonere verbranding is zuiniger.
maar ja, er is veel kaf onder het koren.
gewoon er bij blijven staan en vragen waar de man mee bezig is, werkt echt!

veel warmte toegewenst
groeten, Dré