Hoe maak ik een simpele waterpas?

Met huis-, tuin- en keukenspullen. Ik heb hem maar één keer nodig, dus ik ga er geen kopen. Echter, mijn kast staat heel scheef, en de poten zijn makkelijk aan te schroeven. Hoe maak ik makkelijk een waterpas, of iets wat er op lijkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Je kan ook een aansteker gebruiken. wel een doorzichtige natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Vet een aluminiumfolietje in en leg die in de kast. Laat er 1 druppel water opvallen als hij blijft liggen is hij recht. (werkt niet 100% maar je komt er heel ver mee)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat zelfs een app voor, werkt prima mits gekalibreerd. Dus als je een smartphone heb even downloaden.
Frimu2
12 jaar geleden
Neem een vlak plaatje glas (of een zakspiegeltje) en een knikker, leg het glazen plaatje op de kast, leg de knikker op het glazen plaatje en kijk of de knikker wil blijven liggen.
Als de knikker wegrolt dan rolt hij in de richting van het laagste punt, die poot moet je dus bijstellen om de kast aan die kant hoger te krijgen.
Als de knikker naar voren of naar achteren rolt dan moet je de kast meer naar achteren of naar voren laten leunen, wederom door de pootjes te verstellen.
Als het je na een aantal keren herhalen lukt om de knikker stil op het glasplaatje te leggen dan staat de kast precies waterpas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Geen verkeerd advies.+++
Je zou een glas water op het kastyje kunnen zetten en de waterlijn op het oog gelijk laten lopen met iets waarvan je weet dat het recht is, bijvoorbeeld de bovendorpel van een raamkozijn.
Een andere mogelijkheid is een op stuk doorzichtige slang op gelijke afstand van het uiteinde een streep zetten met een stift oid. Daarna deze vullen met water. Beide uiteinden tegen de zijkant van de kast houden met de streepjes gelijk aan de bovenzijde van de kast. Het water moet -als hij waterpas staat- op gelijke afstand van de streepjes zitten.

Eerste optie lijkt mij het gemakkelijkste :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een wijnfles vul deze bijna vol, kurk er in en je hebt een waterpas.
Zorg wel dat het een rechte fles is dit kun je nakijken met een recht latje.
Test hem op iets wat vlak staat.
Anders leen er 1 van je buurman.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijna vol betekend dat er nog een klein luchtbelletje inzit.
Hoe kleiner de luchtbel hoe nauwkeuriger de "waterpas"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak een stuk doorzichtig pvc buisje bereken precies het midden en zet daar een streepje ,
Doe er water in (niet tot de rand , er moet een luchtbel vormen) maak ook die andere kant goet dicht en voila een waterpas. Dan leg je hem horizontaal op de kast, Als de luchtbel op het streepje in het midden is is hij waterpas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak een doorzichtige plastic fles (pet fles), zet van boven naar beneden op exact het midden met een dunne stift een lijn.

Vul de fles voor de helft met water en leg hem vlak in de kast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een driehoek (hoe groter hoe preciezer de metingen zullen zijn) een basisplankje (hoe breder hoe groter de opp. die je kan nameten).
Maak een schietloodje van bv. moeren of een bout.
Zaag een opening onderaan de driehoek zodanig dat het loodje vrij kan bewegen. Een touwtje bovenaan de driehoek, door een gaatje steken en op de achterzijde vastzetten met een schroefje.
Hoe Kalibreren
Leg onder het plankje aan één kant op het uiteinde een stukje hout.
Teken op de driehoek aan waar het touwtje hangt.
Leg het stukje hout nu aan de andere kant op het uiteinde en duidt aan waar het touwtje komt.
Meet de ruimte tussen de 2 punten.
Duid het midden aan; dit is uw loodlijn.

Toegevoegd na 1 dag:
afbeelding op deze site
http://i40.tinypic.com/25ri1zl.jpg

Toegevoegd na 1 dag:
[IMG]http://i40.tinypic.com/25ri1zl.jpg[/IMG]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit wilde ik ook gaan zeggen, met linkje erbij:
http://www.knoopenzo.nl/indeknoop112/2.htm
Begin met een vierkant of rechthoek en laat dat zo, dan is ie zoveel horizontaal als verticaal te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel heel wat werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ie voor eenmalig gebruik is hoeft ie niet mooi te zijn, dan is het 10 minuten werk. En de enige die ook verticaal te gebruiken is.
pak een stukje vislijn van meer dan 30cm en hang er een loodje aan, hang deze dusdanig op dat hij niet tegen de kast komt.

als je nu langs de kast kijkt en je kijkt met 1 oog zo dat het lijntje gelijk ligt met een hoek van die kast moeten ze over de volle lengte paralel hangen. hangt het niet paralel dan is het niet waterpas. (loodlijntje!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 2 euro in de bak bij de Gamma.