Als je geen koolmonoxidemelder hebt, en wel voldoende ventileert, en er komt te veel monoxide vrij, hoe weet je dan dat er iets mis is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Doordat de vlam dan uit gaat.

Koolmonoxide is een zuurstofverdringend gas, als je voldoende ventileert zal het de mensen in de ruimte niet treffen, er blijft een constante aanvoer van zuurstof.

Echter een brander die te veel koolmonoxide produceert is slecht afgesteld, als het een gasbrander betreft zal deze dan ook geel in de plaats van blauw branden, door dat hij geel brand verwarmt hij minder en zal op een gegeven moment de gehele gastoevoer afgesloten worden door de veiligheidsklep vanwege onvoldoende warm worden van voelers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

niet!! doordat je ventileert gaat het gifgas direct weer weg...
het zou dan pas wel gevaarlijk zijn als je alles weer potdicht zou doen...
daarom is ventilatie erg belangrijk, zowel zomer en winter..
en een veilige geiser die een beveiliging heeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gelukt hebt omdat je benauwd wordt en/of hoofdpijn krijgt, als je pech hebt (omdat je slaapt) helemaal niet

het is een kleurloos en reukloos gas, heel gevaarlijk dus

Toegevoegd na 2 minuten:
Er mag helemaal nooit te veel koolmonoxide vrij komen. dat is altijd levensgevaarlijk, ook als je goed ventileert. Dus als je het vermoeden hebt dat dit het geval is kom aub direct in actie en zet niet alleen een raam open
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
Ik weet niet of het een broodje aap verhaal is maar in mijnen ed hielden ze speciaal vogels (parkieten?) die leggen blijkbaar eerder het loodje dan wij dus zolang die vrolijk op hun stokjes zaten was er niets aan de hand. Een kleurloos en reukloos gas kun je alleen waarnemen met een speciale detector maar daar is de koolmonoxide meter natuurlijk op gebaseerd. Evt één lenen van iemand, of gewoon 40 euro tegenaan gooien, dan heb je zekerheid. Maar die symptomen van hoofdpijn ed zeggen wel iets natuurlijk. Maar om daar nu op te varen...
Het is heel moeilijk zo niet bijna onmogelijk om CO2 te ontdekken zonder CO melder.

Koolmonoxide is een ruikloos gas en als je de symptomen merkt is het in veel gevallen al te laat een melder meld namelijk al in een heel vroeg stadium.

De eerste lichamelijke symptomen van koolmonoxidevergiftiging lijken op die van griep: lichte hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en vermoeidheid. Slachtoffers kunnen zich verder verward of slaperig voelen en krijgen een versnelde hartslag. Als u vermoedt dat er sprake is van koolmonoxidevergiftiging, moet u ramen en deuren wijd openzetten en het gastoestel uitzetten. Zorg ervoor dat het slachtoffer frisse lucht krijgt en waarschuw een arts. Ook beslagen ramen kunnen een teken zijn van koolmonoxide in een ruimte.

Hier nog een aantal oorzaken:
Een verkeerd geïnstalleerd of kapot gastoestel: kachel, geiser, cv of combiketel. Het risico van een koolmonoxidevergiftiging wordt aanzienlijk vergroot als het toestel ook nog in een kleine, slecht geventileerde ruimte staat, zoals op een boot, in een caravan of kleine doucheruimte. En als er geen directe afvoer van het toestel naar buiten is.
Verkeerde installatie van kachels en open haarden en een slechte afvoer als gevolg van lekken in afvoerbuizen of aansluitingen en gebrekkig onderhoud van de afvoerkanalen.
Verkeerde stookgewoonten, bijvoorbeeld door kachels en open haarden te gebruiken als allesbranders. Gas en olie zijn relatief schone brandstoffen. Bij gebruik van hout of haard en kachel als allesbrander gaat vervuiling van de afvoerkanalen en schoorsteen een stuk sneller. Bij een vervuilde schoorsteen komen de verbrandingsgassen ook in huis terecht. Daarnaast is brand een veel voorkomende oorzaak van een koolmonoxidevergiftiging

Het is dus van belang een goeie CO2 melder op te hangen hang deze niet op het plafon co2 is namelijk zwaarder dan zuurstof dus een vertrek vult zich van de vloer af hang een co2 melder op een meter of 1.20m ik zeg altijd iets lager dan je hoofd als je op de bank zit of in bed ligt.

In de link vind je nog meer tips en info over CO2.

Suc6

Toegevoegd na 1 uur:
In het stukje spreek ik van CO2 dit moet uiteraard CO zijn!
Boksboks bedankt dat je mij daar even op wees!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste de min is niet van mij maaaarrrrrrrrr: "Verkeerde stookgewoonten, bijvoorbeeld door kachels en open haarden te gebruiken als allesbranders. Gas en olie zijn relatief schone brandstoffen. Bij gebruik van hout of haard en kachel als allesbrander gaat vervuiling van de afvoerkanalen en schoorsteen een stuk sneller. Bij een vervuilde schoorsteen komen de verbrandingsgassen ook in huis terecht." Dat een houtkachel open haard een veroorzaker van een koolmonoxidevergiftiging is komt uit de dikste duim die je kunt vinden. Als men een houtkachel of open haard als allesbrander gebruikt kan inderdaad de schoorsteen dicht koeken met allerlei verbrandingrestanten maar al voor dat men dan een koolmonoxidevergiftiging op kan lopen hangt de gehele kamer vol met rook en zal de kachel steeds slechter branden omdat er geen "trek" in de kachel zit. Bij het gebruik van een kolen- / houtkachel of open haard is de kans op koolmonoxidevergiftiging net zo groot als bij het gebruik van een elektrische verwarming. Alleen bij het verbranden van olie en / of gas bestaat het risico op koolmonoxidevergiftiging, de verbrandingsgassen van deze twee brandstoffen zijn onzichtbaar en daardoor juist de veroorzakers van koolmonoxidevergiftiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolmonoxide komt vrij bij alle verbrandingen! Ook bij gewoon brand. Er is namelijk geen enkele stof die een volledige verbranding heeft. ook hout geeft CO2 af en als je schoorsteen zoals in mn eerste stukje staat beschreven niet genoeg trek heeft kan dat de kamer in komen! Zeker omdat CO2 zwaarder is dan zuurstof kan het bij een openhaard makelijk de kamer in stromen.
Zelf hebben we dit aangetoont met metingen die wij hebben gedaan in een woning waar ook een vermoeden was dat er een CO2 vergiftiging zou zijn. Deze woning was geen gas kachel of geiser aanwezig echter alleen een open haard. Ook stond deze kamer niet vol rook! Toch was de concentratie bij de haard het grootst. Oorzaak hier was ook teweinig trek in de schoorsteen door verkeerd gebruik. Ik zeg in mijn stukje niet dat DE oorzaak is maar een van de! Hier nog een link van de rijksoverheid!! En wat staan er in de inleiding? Hout! http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezond-en-veilig-wonen/vraag-en-antwoord/hoe-ontstaat-koolmonoxide-en-hoe-voorkom-ik-koolmonoxidevergiftiging.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt das een foutje van mijnkant ik bedoel uiteraard CO de 2 is een automatisme sorrie daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ontken niet dat de verbranding van hout geen CO afgeeft, ik merk enkel op dat een slecht trekkende schoorsteen nimmer onopgemerkt blijft als men de kachel stookt, zeker al bij het aanmaken van de kachel zal de "stoker" bemerken dat de verbranding niet goed gaat, de kachel wil namelijk niet aan, de rook van het aanmaken zal dan ook in het vertrek komen, bij een slecht trekkende schoorsteen heeft men geen volledige verbranding van het hout, er zal dan rook ontstaan. Wat jij hier beweert is dus geheel onmogelijk. Je zult de oorzaak van de CO vergiftiging op een andere plek moeten gaan zoeken dan het verbranden van hout of kolen, mogelijk dat de eigenaar van de kachel iets geheel anders in de kachel heeft verstookt, een produkt dat geen rook achterlaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opvallend detail van de site die u zelf gegeven hebt: "Als u vermoedt dat er sprake is van koolmonoxidevergiftiging, moet u ramen en deuren wijd openzetten en het gastoestel uitzetten. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga hier verder niet mijn reactie verdedigen....
Ik ga uit van mijn eigen ervaringen en bevindingen beetje jammer dat er mensen zijn die dat in twijfel brengen!
De woning die ik aangaf hebben wij onderzoek gedaan samen met de technische recherche ik zelf in de functie van ovd(officier van dienst) in samen werking met een volledig bemande ts....
Onze bevindingen heb ik al eerder beschreven!
Jammer dat mensen dan uitkomsten in twijfel brengen! Het blijkt wel weer net als vaak bij forum site's dat ook hier de beste stuurlui aan wal staan...
Beetje jammer dit...... Verder laat ik het hierbij heb mijn reacties gegeven......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker een OVD van brandweer moet weten dat bij volledige verbranding CO vrijkomt, iets wat waar we in een kachel graag gebruik van maken. Ook dient die OVD te weten dat bij een onvolledige verbranding juist veel CO2 vrijkomt iets wat juist gebeurd bij het blussen van brand een grote rol speelt en de reden dat men vorig jaar in Moerdijk pas op zo'n laat tijdstip het grote materieel in heeft gezet. En als gebruiker van een kachel weet ik dat als de schoorsteen geen of onvoldoende trek heeft de verbranding in de kachel niet optimaal is en er CO2 gevormd wordt en we dan rook kunnen waarnemen.
Niet ; als je stookt - zeker met kachels waar vuur in brandt (gas, petroleum) komt er sowieso ALTIJD koolmonoxiede vrij, en dat is ATIJD giftig. Ventileren echter voert dat gas goed af, zodat er totaal geen probleem is. Pas als je onvoldoende ventileert wordt het gevaarlijk.

Als je een moeilijk te ventileren ruimte wilt warm stoken (of er gewoon met teveel mensen in zit, want ook DAT verhoogt het koolmonoxide-niveau) is het verstandig een koolmonoxide-metertje op te hangen.