Hoe kan ik op zolder de warmte buiten houden?

Ons huis is gebouwd in 2009 en toen is de zolder dus ook geisoleerd. Maar vooral in de zomer is het daar echt bloedjeheet. Je kunt daar echt niet slapen. Wij willen dit nu veranderen, zodat we ons zoontje 's zomers niet bij z'n zusje op de kamer hoeven te leggen omdat het op zijn kamer te heet is.
Er is een raam (ong 1x2m) op de kant waar alleen 's morgens zon komt, 's middags niet. En de hele dag zit het gordijn daar dicht. Het is een officieel zoldergordijn, van zonwerende stof. Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Om de zonnewarmte buiten te houden is het beter om een rolluik aan de buitenkant te hebben.

Daarnaast zou het helpen als je aan de andere kant ook een raam maakt zodat je deze tegen elkaar open kunt zetten.

Een andere oplossing is het installeren van een airco voor de kamer (met een buiten unit). Eventueel kan je die ook gebruiken om in de winter de ruimte (voor) te verwarmen.

Toegevoegd na 11 uur:
NB. Omdat je huis in 2009 gebouwd is, zijn de spouwmuren goed geisoleerd (hiermee blijft het huis normaal ook koel in de zomer). Waarschijnlijk heb je last van de warmte die naar boven stijgt. Een airco is dan wel de fijnste oplossing mits je die kunt laten installeren op die plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je wel even bij de aanschaf opletten dat hij kan verwarmen. Airco helpt ook goed tegen muggen.
Laat hem alleen niet over het bed blazen, dan krijg je spierpijn. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, hij moet wel kunnen verwarmen. Het is bij ons namelijk in de winter bar koud en zomers erg warm.

Andere antwoorden (2)

Op een zolder gebeuren verschillende dingen, ten eerste gaat een deel van de warmte in het huis zelf naar boven de zolder op, zelfs door het plafond heen.
Warmte uit het huis zelf, verzamelt zich vaak op de zolder.
Door de isolatie kan bijna het niet naar buiten toe.
Ook komt er via het dak, warmte naar binnen die ook voor een deel daar blijft hangen, ook weer door de isolatie van het dak.
Na een week mooi zomer weer met veel zon, gaat de warmte zich opstapelen en komt het met gemak boven de 30 graden.
Je moet dus zo veel mogelijk zien te voorkomen dat er warmte op de zolder komt.
Dus de deur naar zolder toe, dicht houden.
Is het buiten warmer dan het binnen is, geen raam open zetten!!! ( veel gemaakte denkfout!)
De zolder beter isoleren, mogelijk is er voor een goedkope oplossing gezocht wat betreft isolatie.
Is het toch erg warm, plaats dan, als het buiten koeler is dan binnen, een grote ventilator voor het openstaande raam en laat de koelere buitenlucht naar binnen blazen, hierdoor moet er ook lucht weer terug naar buiten en dat is de warme zolderlucht.
Na een uurtje is de meeste warmte weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huis is van 2009 dus we kunnen er wel vanuit gaan dat het met de isolatie goed zit.
Extra isolatie zal weinig verschil maken.

Een manier zou zijn om een laag met spouw om het dak te maken, zodat de zonnewarmte niet naar binnen komt, maar dat zou duur zijn en niet mooi.
Je zou dat gedeeltelijk kunnen doen met zonnepanelen, die betalen zich nog terug ook.

Verder zal alleen een airco de temperatuur terug kunnen brengen.
Vergelijk het maar met de winter, je kan isoleren wat je wilt maar als de verarming uit staat wordt het toch koud.
Een airco is niet duur om te installeren en het verbruik op een goed geïsoleerde plek valt mee. Hij zal steeds maar kort en afhankelijk van de zomer slechts enkele weken tot een paar maanden aan hoeven.