Welke lichtbron (in buitenlamp) is het meest geschikt om door een bewegingsmelder aangestuurd te worden?

Wil in mijn tuin bij de schuurdeur een buitenlamp monteren, die gestuurd wordt door een aparte (losse) bewegingsmelder. Het welbekende "peertje" is bijna verleden tijd. Spaarlampen hebben even tijd nodig voor ze hun volle lichtsterkte afgeven. Wat zou het beste alternatief kunnen zijn (lamp die meteen de volle lichtsterkte geeft en geschikt om door een bewegingsmelder aangestuurd te worden)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag. zit ik ook mee. een spaarlamp duurt te lang. als ik licht wil, wil ik NU licht en niet als ik al binnen ben.

Het beste antwoord

Je zal je eerst moeten afvragen welke lamparmatuur je wilt.
Wil je voor een wat sierlijkere lamp gaan. Dan wordt de keuze terug gedrongen tot halogeen (gloeilamp model) of nog echte gloeilampen (ja, deze zijn nog tot 1 september 2012 in helder te koop of in matte uitvoering in constructie versterkte uitvoering (zie link))

Maakt het model niet uit of wil je veel licht dan kom je uit op een breedstraler (bouwlamp met sensor).
Deze geven een hoop licht en geven dit ook direct.

Het armatuur bepaald hier wat voor lamp je het beste kunt kiezen.

Nu wat info over de lampen;
Gebruik in een sensor lamp geen spaarlampen. Buiten het feit dat deze een langere opstart tijd nodig hebben kunnen deze ook maar +/- 5000 keer schakelen (lees= aan/uit gaan, 5000 keer is bij de betere lampen merken)

Led lampen kunnen goed gebruikt worden, deze geven ook direct licht en gaan erg lang mee. nadeel is dat deze duur zijn, minder licht geven en milieu onvriendelijk zijn omdat deze kwik bevatten. Voordeel is dat deze erg zuinig zijn qua energie kosten. Alleen zal u het hier niet zo goed merken omdat de lamp maar weinig branduren zal maken.

Halogeenlampen zijn ook perfect te gebruiken in een sensor lamp. Heeft u een bouwlamp met sensor dan kunt u de buislampjes gebruiken, nadelen zijn dat deze maar 1000 branduren hebben, erg veel warmte creeren en erg gevoelig zijn voor trillingen.

Gloeilampen zijn nog steeds te koop. Deze zijn goed geschikt voor de sensor lampen omdat deze direct licht geven, ook zijn deze lampen makkelijk in elke armatuur te plaatsen en hebben een sierlijkere licht en model.
De gloeilampen zijn momenteel nog te koop in helder (tot 40 watt) en zullen volgend jaar op 1 september helemaal verdwijnen. De gloeilampen gaan 1000 branduren mee, behalve de constructie versterkte, deze gaan 3000 branduren mee en kunnen beter tegen trillingen.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is om de juiste lamp te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Halogeenlampen zijn fel en zitten in bouwlampen en kun je gewoon op een melder aansluiten.

Een bouwlamp koop je bij de Gamma en is het beste voor weinig geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de snelle reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aandelen Gamma?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik, GAMMA
Als je veel licht wilt hebben is een halogeenstraler nog steeds het beste, LED lampen kunnen voldoen als je zuiniger wilt zijn en tevreden bent met minder licht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor een buitenlamp met E27 schroeffitting zijn ook halogeen-peertjes of LED-lampen te koop,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de snelle reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Led en minder licht dat is erg achterhaalt hoor kost alleen iets meer
hebben een led bouwlamp met 2x 3 watt led module erin en geeft echt meer licht dan een 1kw halogeen versie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er ook bouwlampen te verkrijgen met ledverlichting, wel enorm duur.
De tegenwoordige LED-lamp is ook niet meer zo duur als in het begin, je hebt net als bij de gewone gloeilamp direct de volle lichtsterkte, en is veel milieuvriendelijker omdat ie zo zuinig is.