wat kan de reden zijn van een geiser waarvan de vlam steeds uit gaat tijdens het douchen?

mijn vriend en ik zitten sinds een paar maanden in een huurhuis waarin een geiser zit voor het verwarmen van het water. Sinds een maand denk ik valt de geiser gewoon uit tijdens het douchen. Ik vraag mij echt af hoe dit kan en ik wil weten of je hier iets zelf aan kan doen. Als het iets kleins is hoeven wij de verhuurder er niet mee lastig te vallen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.4K

Antwoorden (6)

Ik neem aan dat dit een toestel is met een waakvlam brander (vlammetje wat continu brand), dan is waarschijnlijk de waakvlam brander vervuild (het gaasje wat er rond zit.
De vlam moet een mooie rechte blauwe vlam zijn, zoniet zal de geiser aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Even je verhuurder hiervan op de hoogte brengen dat hij iemand stuurt die het kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, niet zelf gaan ' rommelen' aan een geiser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer er een probleem met de waakvlambrander zou zijn, zou de geiser helemaal niet aangaan.
Kan ook de waterdruk zijn. Bij mij was dat ooit het geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk te weinig zuursof in de ruimte. Heb wel eens gehoord dat een keukengeiser uitging als de afzuigkap aanging.
Deur open zetten en testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons gebeurde dit ook in t huis. De geiser zat bij ons in een kleine ruimte en als je de deur dicht deed kwam er niet genoeg zuurstof bij en doofde de vlam. Met deur open was er niets aan de hand. Misschien kan dit bij jou ook van toepassing zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eem geiser gaat uit als de waterflow onvoldoende is. (Te weinig drukverschil tussen water inlaat en uitlaat van de geiser)
Hij gaat uit als de brandercontrole niet goed werk. Gastoevoer wordt dan afgesloten (vnl bij electrisch gestarte geisers, bij een geiser met waakvlam zou dan ook de waakvlam uitgaan)
Als er te weinig zuurstof is gaat die uit.

En als er ook een CO melder in een geiser ingebouwd zit kan de geiser uitgaan als er teveel CO (te weinig luchtverversing en zuurstof feitelijk) in de ruimte komt.

Toegevoegd na 43 seconden:
Nakijken en controleren is overigens vakwerk. Laar dat door een deskundige, voorzien van de juiste meet apparatuur, doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al is vermeld valt de geiser uit als de waterdruk wegvalt.

Als de geiser aan staat, dus warm water produceert en je opent ergens ander een kraan, bijvoorbeeld in de keuken om een glas water te drinken, dan daalt de waterdruk en valt de geiser uit. Dat is normaal en dit uitvallen is alleen te voorkomen door de waterkranen niet te openen als de geiser in gebruik is.

Als de geiser uitvalt om een andere reden dan het openen van een kraan, of in sommige gevallen het doorspoelen van de wc, dan heeft de geiser een technische storing en moet de verhuurder een monteur laten komen die hem nakijkt.

Als je er zelf aan zou gaan prutsen en er gebeurt iets ben jij verantwoordelijk. Dus afblijven.

Meestal heeft de verhuurden een onderhoudscontract afgesloten bij een firma. Als dit het geval is zit er ergens een sticker op de geiser met het telefoonnummer van dat bedrijf. Maar om die firma rechtstreeks te bellen moet je toestemming hebben van de verhuurder.