Wat glijd het beste in sneeuw?

Ik ben dus van plan een eigen slee te bouwen, gaat allemaal wel lukken.. Maar wat glijd nou het beste in sneeuw??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Iets met een glad oppervlak, bijvoorbeeld staal. Zorg ook dat de ondergrond glad is, dat gaat het hardste!

Toegevoegd na 25 minuten:
Zorg dat de slee zelf van een lichtgewicht, stevig en relatief goedkoop materiaal is. Het beste voorbeeld hiervan is hout. Aan de onderkant van de "slede's" kun je dan (hard)kunststof of RVS strips monteren. Zorg dat de "punten" van je slede omhoog gebogen zijn, hierdoor heb je nog minder weerstand en voorkom je dat de slee in de grond steekt en de sleerijders er voorover eraf vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is beter, plastic of staal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je iets stevigs van plastic kan maken ,dan plastic want staal is zo zwaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan, wat de ruwheid is van de twee. Plastic is waarschijnlijk wel goedkoper, maar minder slijtvast. Ik zou persoonlijk voor RVS strips gaan (je wilt niet dat de boel gaat roesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Phoenixx, onder een slee zitten twee strips, die licht zijn gebogen. Die kleine hoeveelheid gewicht zul je heus niet merken als er een kind op zit. Daarnaast is RVS (of een andere staal) veel slijtvaster en kan het beter tegen een stootje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar je bedoelt dus ook nog met een houten constructie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat was inderdaad niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hadden een grote plastic reclame bord met aan de voorkant twee gaten waar touw doorheen kon zodat de neus van het bord omhoog kwam. en dat werkte goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad prima. Maar RVS/staal is slijtvaster;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dankjewel

Andere antwoorden (5)

Demeeste sleden hebben stalen banden van onderen. Maar ik geloof dat er ook steeds meer hard-kunststof strips gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou van kunststof kunnen maar staal gaat een stuk langer mee en is sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je van glad oppervlak, kunstof, plastic ,rubberen banden (binnenband ) die ze gebruiken voor rodelen gaat erg hard, weinig weerstand.

Toegevoegd na 6 minuten:
En je moet zorgen dat er niet te veel sneeuw wordt geschept met de voorkant van de slee, dit vertraagt.. Misschien een ideetje als je 2 oude ski's hebt kun je het volgende bouwen, ski's zijn toch vaak het beste voor de sneeuw en snelheid : http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/wintersport/49310-alle-sleeen-uitverkocht-maak-je-eigen-snelle-slee.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat lichte plastic goed glijdt !omdat het natuurlijk licht en glad is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slee heeft niet voor niets glijders die niet te breed zijn ook ook niet te smal. Je snijdt er niet mee door de sneeuw en het is tevens niet een te groot oppervlak waardoor je een hoop wrijving ondervind en het glijden dus sterk afneemt.

Onder de glijders smelt de sneeuw net een klein beetje door de druk en dat zorgt ervoor dat je slee juist prima glijdt.
Probeer dat effect te bereiken.
Wat voor materiaal je gebruikt is niet zo relevant. IJzer, hard kunststof, hout bij gebrek aan beter, het kan allemaal. Hoe harder het materiaal, hoe slijtvaster natuurlijk. En het het materiaal blijft ook lager glad als het niet zo snel slijt en ruw wordt.

Natuurlijk zorg je er voor dat de glijders daarom zo glad mogelijk zijn.
De glijders hebben ook altijd een ronding aan de voorkant zodat het samendrukken van de sneeuw voor dat beetje smelten makkelijk gebeurd. Zorg daar voor bij het maken van de vormen.

Succes met bouwen! Zelf maken is altijd leuker dan kant en klaar kopen.