Opschuren voor 2e laklaag met alkyd lak?

Mijn tafelblad is mooi opgeschuurd en ik heb er eergisteren de eerste laag blanke alkyd lak op gesmeerd. Wordt erg mooi, maar een tweede (misschien zelfs derde) laklaag leek me geen verspilde moeite.

Moet ik het blad opnieuw opschuren voordat ik er een nieuwe laag op smeer? En zo ja, hoe grof schuurpapier gebruik ik daarvoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd 2 of 3 keer lakken,dat geeft de beste bescherming.
Je gebruikt hiervoor fijn schuurpapier en schuurt lichtjes.
Altijd in de richting van de houtnerf schuren.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep. That's all.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is dus eigenlijk mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is 'fijn'? Ik heb geloof ik nog 220 liggen...
paulus811
14 jaar geleden
fijn is korrel 400. Tussen iedere laklaag moet je licht schuren zodat de volgende laag beter hecht.

Het beste antwoord

Een tweede laag zal ik zo wie zo doen, zeker bij een tafelblad.

Je wil het licht opschuren doen op hout dat al is behandeld, hiervoor kan je het beste korrelgrootte 180 of 220 gebruiken. Dat is daarvoor het meest geschikt.

Vergeet niet om het hout daarna weer even schoon te maken met een vochtig doekje (niet pluizend) die je dompelt in een emmer met water die je hebt gemixt met een ontvetter (verfreiniger,geen ammonia).

Laat het hout eventjes drogen en ga vervolgens weer aan de verf. Zelf ben ik te spreken over 3M schuurpapier, deze is wat duurder maar gaat langer mee dan die 'eigen-merk' schuurpapier van de diverse bouwmarkten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat tussendoor schoonmaken! Had ik anders nooit aan gedacht. Beste antwoord, waarvoor dank. (-:

Andere antwoorden (2)

Mijn antwoord staat per abuis bij reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het nogal stoer van je om het als reactie te plaatsen.....
Ja zeker doen. Hoe meer lak lagen hoe mooier het resultaat. Kijk maar in de scheepsbouw hoe mooi en diep de kleuren zijn van de gelakte houten delen, dit zie je ook bij de zgn franse wortelnoten tafels. Ik zelf zou een schuur papier met korrel grote 200, 300 of zelfs 400 nemen. Het gaat nl om een betere hechting te verkrijgen op nieuw lakwerk dus het dof schuren van het oppervlak is voldoende. Zorg wel dat voordat je gaat schuren de laklaag voldoende laat uitharden ander kun je je hele werk verpesten en alles weer kaal halen en overnieuw beginnen. hoe grover je schuurt de meer kans dat je de schuur strepen terug ziet in de nieuwe laag. Dus ik zou heel fijn schuur papier gebruiken en daarna goed stof vrij maken. Veel succes.