Hoe bevestig ik een dunne, lichte stof (organza) aan het plafond zonder gaten te maken?

Ik wil aan het plafond van de kinderkamer organza (doorzichtige stof) bevestigen. Over de hele lengte van het plafond komt stof. Maar mijn man wil geen gaten in het plafond hebben. Welke manieren zijn er nog meer om zo'n stof aan het plafond te bevestigen?
Zijn er, naast lijm, nog andere opties? En als we wel voor lijm kiezen, moeten we dan gewoon een secondenlijm kopen of iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is een leuk, maar gevaarlijk idee, als er brand komt smelt de stof en kan je kind vervelend letsel daaraan over houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....Daar dacht ik ook al aan Crea. En dan heb ik het niet eens over de lading stof gehad die zo'n stof opvangt. En de kleine zal het ook niet leuk vinden als het iets hoort vliegen, brommen of lopen achter die doek......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, over die dingen had ik nog niet eens nagedacht, bedankt voor jullie advies. Heb ik net 25 euro aan de stof uitgegeven. :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar das dan bij brand toch net zo goed gevaarlijk? Een hemeltje had ik, maar ik ga nu van baby- naar peuterkamer en wilde nu juist iets anders dan een hemeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hemeltje blijft ook gevaarlijk.

Antwoorden (5)

Je kunt klittenband gebruiken.Die kun je op de stof en het plafond plakken en dan tegen elkaar klitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
zelfklevend klitteband

Toegevoegd na 2 minuten:
te verkrijgen in een doe het zelfzaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, dank je wel voor de tip.
powerstrips van Tesa, zijn erg handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visdraad spannen over de lengte van de kamer. En dan het materiaal er op leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijmen met behang lijm lijkt mij het beste
voordeel van behang lijm is dat als je het stof er ooit afhaalt je met emmertje sop de lijm er af kunt halen niet hele plafon opnieuw moet stucke
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het proberen met dubbelzijdig plakband, verkrijgbaar bij o.a. bouwmarkten. Dit is erg sterk. Het mooiste is dan om het over de hele breedte van stof en plafond te plakken, dan zit het steviger en gaat de stof niet doorhangen. Het is dan wel van belang dat je plafond (latex en evt. stucwerk) stevig zit en er niet wordt afgetrokken. Het is dan puur voor de sier, gordijn kan niet open en dicht en je kind moet er zeker niet aan gaan trekken.

Een andere optie is om een staaldraadje te spannen vlak onder het plafond, wat je vastmaakt in beide muren. Bij Ikea en bouwmarkten hebben ze kant en klare setjes met knijpertjes om de stof vast te houden. Heb je een lussengordijn, dan kun je dat er zo over schuiven. Maximale lengte is geloof ik 5 meter.

Optie 3: gooi het op een akkoordje met je man en bevestig een houten lat tegen het plafond, over de hele breedte. Hiervoor zijn een paar boorgaatjes en pluggen nodig, maar als je de lat in de kleur van het plafond meeschilderd, kun je het gewoon altijd laten zitten. De stof kun je dan met punaises aan de houten lat bevestigen en later weer makkelijk verwijderen.