Welke grondkabel moet ik kopen voor stroom naar mijn werkplaats??

Er moet een aansluiting komen voor krachtstroom in de werkplaats voor een lasapparaat en hefbrug. Er komt ook een keukentje met inductie, koelkast etc.
Er komt een zekeringenkast in de werkplaats maar vanuit huis moet er een kabel nog heen. Moet ik er dan 1 voor krachtstroom inleggen en 1 voor 220V?
En welk type kabel moet dat dan zijn? M'n elektricien is een week op vakantie maar verwacht wel dat alles er ligt straks en ik ben het briefje kwijt....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (4)

voor kracht stroom moet je minimaal een grondkabel hebben van 5x10mm2 voor zulke apparaten.

voor de standaard 230 volt aansluiting een minimaal 3 aderige 6mm2 grondkabel.

tevens zullen er extra groepen ingezet moeten worden om deze apparaten te kunnen gebruiken. elk huis komt krachtstroom binnen en in de meterkast word dit omgezet naar 16amp 230v.

dus om je een exact antwoord te kunnen geven is het de vraag wat je kan hebben op je bestande groepen.
en welke groepen je al in je meterkast aanwezig hebt.

beide kabels zijn in grotere bouwmarkten uit voorraad leverbaar. evenals de groepen voor de meterkasten, stekkers en verdelers.

beste is dus toch ff op je electricien te wachtten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-er zal één kabel gaan lopen.
-4x .. mm2 grondkabel met een mantel die als aarde gebruikt wordt.

Die .. is de vraag.
De diameter moet een minimale dikte hebben afhankelijk van de zekering waarop ie wordt aangesloten. Wat erop komt te staan is dus niet eens van belang. (dit kan je wel helpen bij deze vraag want die zekering is aan te passen)
Als je dus weet waarop in de oude meterkast de kabel wordt aangesloten dan weet je welke dikte ie moet hebben. (lengte is ook nog van belang ivm. verlies van spanning)
Waarschijnlijk komt ie op de hoofdzekeringen eventueel met extra zekeringen, als je daar de waarde van weet dan weet je de dikte van de kabel, echter zou het ook nog kunnen dat deze verzwaard worden.

Je kan altijd een extra dikke kabel nemen, maar die kabels zijn best duur, ik zou nog een keer dat briefje gaan zoeken, of een sms sturen naar je elektricien.

als je wat wil besparen haal het dan
http://www.klusspullen.nl/catalog/296/Draad,_kabel_en_lasmof/Installatiekabel/YMVKas_grondkabel_Donne/
of hier:
http://www.omnia-online.nl/contents/nl/d6_Installatiekabel-YMvK-as-YMvKas-mb-kabel-grondkabel_01.html
Vergelijk die prijzen maar eens met de zaak in de beurt.

Toegevoegd na 7 minuten:
1.5mm2 -> 16A
2.5mm2 -> 20A
4mm2 -> 25A
6mm2 -> 40A
10mm2 -> 63A
16mm2 -> 80A
25mm2 -> 100A
35mm2 -> 125A

Een lijstje met zekeringswaardes en draaddiktes.
Als de kabel niet te lang wordt zal het waarschijnlijk 6 of 10mm2 worden, maar 4mm2 is ook al genoeg als de hoofdzekeringen 25A zijn en als die niet verzwaard worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je nodig hebt is 5 aderige grondkabel.
Dit is een kabel met 5 verschillende kleuren draad met een stalen ommanteling tegen kapot steken door graafwerkzaamheden.
Die is wel te koop bij bouwmarkten.
Het gaat om twee verschillende groepen en die moeten dus apart gezekerd worden een voor 380 krachtstroom en een voor 220 (3 aderig) stroom.
Dat kan je op verschillende manieren doen met een kabel of met twee kabels.
Koop eerst de 5 aderige kabel en als je electriciën terug is kan je de 3 aderige kabel indien nodig altijd nog ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe maar duur, waarom 5 en niet 4? De mantel is voor de aarde, kijk ook maar bij mijn 2e link, 5 is daar niet eens te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warrig verhaal. Elke fase bij 380 is een 240 fase. Het gaat hier zelfs over drie fases waar spanning op staat en alle drie moeten ze apart gezekerd worden
grond kabel dus met ijzeren mantal
en dan 5 aderig dit omdat je met krachtstroom zit en 230 volt 2.5 mm dik word meestal gebruikt maar je klinkt als een wat zwaardere klusser dus als je 4 mm pakt heb je al wat zwaarder maar als je slim bent pak je 6 mm dit omdat je in de toekomst altijd uitbreid en 6 word meestal gebruikt voor onderverdeel kasten (een 2de meterkast op andere plaats) en dat is dit ook een beetje gr rob
Bronnen: