Waarom moet ik zo vaak water van de centrale verwarming bijvullen?

Als ik het water in mijn combiketel heb aangevuld tot 2,5 bar, dan staat de meter binnen een week weer tussen 1 en 1,5 bar. Dan vul ik weer de ketel tot 2,5 en zo gaat het nu al maanden. Ik zie nergens een vorm van lekkage in het systeem. Waar blijft dat water en waarom moet ik het iedere keer weer bijvullen om de druk op peil te houden?

Toegevoegd na 1 minuut:
De ketel staat op zolder.

Toegevoegd na 5 dagen:
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken. Vanmiddag is een monteur geweest en binnen een half uurtje had hij al een nieuw expansievat geplaatst. Was eigenlijk maar een kleine reparatie en de huurbaas betaalt het voor mij :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.2K

Het beste antwoord

De kans is heel groot dat het expansievat dan vervangen moet worden. Een verwarmingsmonteur kan snel zien (of beter gezegd horen) of dat ding aan vervanging toe is, door er even op te tikken. Ik herken het probleem, en bij mij waren alle bijvulproblemen na vervanging van het expansievat opgelost. Het zal je zo'n 100 Euro kosten, maar dan kun je er weer jaren tegen, zonder wekelijks bijvullen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Goeie uitleg! En zonder de foto's had ik nooit geweten wat een expansievat is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of niet, want ik heb hetzelfde. Ik heb echter 2 jaar geleden een geheel nieuwe hr ketel gekregen en een nieuw expansievat, het hele systeem is toen vernieuwd, incl. de buizen enz. Maar nog steeds moet ik om de haverklap het water bijvullen omdat het zo snel zakt. En een expansievat dat vervangen moet worden is bij mij dus echt niet aan de orde. Ook zie ik nergens lekkage uit een verwarming komen of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mendy, ik schreef ook dat de kans heel groot is. Het hoeft dus niet, maar 9 van de 10 gevallen is het raak. Overigens kan er bij een geheel nieuwe CV ook best iets aan de hand zijn met dat expansievat. In ieder geval zou ik, als ik jou was, gebruik maken van je garantie, want bij een 2 jaar oude CV hoef je echt niet steeds bij te vullen. Misschien is het wel een fabrieksfoutje in dat ding of is ie verkeerd gemonteerd. Bij een gloednieuwe auto is er ook weleens iets mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op het expansievat tikt moet hij leeg klinken net alsof je op een pan klopt als hij klinkt alsof hij vol is dan is hij stuk In zo een vat zit een rubberen bal die in gedrukt wordt als het water uitzet als het systeem heet wordt als deze lek is en de druk loopt op dan gast er een overdruk ventiel open en wordt het water gelost in het riool meestal zit dit ventiel direct onder de ketel deze zou ook defect kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mesher, bedankt, je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de foto's voor de GV'rs onder ons die niet wisten wat een expansievat is. Dit had ik toch al zeker een jaar uitgesteld, maar nu is het dus opgelost. Fluitje van een cent.:-)

Andere antwoorden (5)

Buiten het expansievat kan ook de geiser intern lek zijn.
Het water verdwijnt dan in de vorm van damp gewoon via de schoorsteen naar buiten.
Dit heb ik nl. zelf gehad. Kwamen we pas na jaren achter.
Scheen ook een (zwakke)eigenschap te zijn van het type combiketel dat we hadden.
12 jaar geleden
de combiketel is lek, dus weg ermee ! (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een klein lek hebben, wat je niet ziet. Het water verdampt dan snel.
Moet je in de zomer ook altijd bijvullen? Zo ja, is de lekkage elders en zal je een specialist moeten roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben dit thuis ook gehad, en je kunt absoluut niet doorgaan met het vullen van de centrale verwarming want dan heb je ontploffingsgevaar. Het is verstandig om toch een specialist in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontploffingsgevaar? leg dat eens uit. (al je wil)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergroot de druk van de ketel, als je water toevoegt. Na verloop van tijd wordt de druk te groot en kan het ontploffen. (Volgens onze reparateur)
Als de ketel op zolder staat is 2,5 bar waarschijnlijk te veel. Ik denk dat 1,5 a 1,8 bar genoeg is, maar ik weet niet welke ketel je hebt.
Boven de 2bar is voor als de ketel in de kelder staat en dan is meer dan 2 bar ook al veel.

Grootste kans is het expansievat.
Daarna een lekkage in het systeem, dus ergens een lekkende kraan of koppeling. (weet je zeker dat je alles kan zien, zitten er geen leiding in de kruipruimte of achter wandjes)
Ook kan er een lek in de ketel zelf zitten.

Toegevoegd na 20 uur:
Op je vraag waar het water blijft.
Bij lekkage loopt het natuurlijk ergens weg.
Bij een defect expansievat, loopt het weg via het overloopventiel en de afvoer die bij de cv-ketel zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, Jackd, de monteur zei vanmiddag dat ik maar tot 2 bar hoef te vullen en dat de meter op de badkamer waarschijnlijk kapot is, dus er niet toe doet. Bedankt voor je advies :-)