Ja hoor dat kan.Je kan zelfs een bewegings en een licht/donker sensor erop aansluiten maar ook 2 bewegingsmelders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Klopt, zelf heb ik twee bewegingsmelders (dat klik aan uit spul) op een ontvangende fitting staan en dat werkt redelijk.
Ja dat kan, een lichtsensor en ander schakelaar zolang de voeding van dezelfde groep komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het werkt kan ik niet tegenspreken maar of het veilig is durf ik sterk te betwijfelen.

Dit soort schakelaars hebben duidelijk een fase (+) (bruin) een schakeldraad (zwart) en een nulfase (blauw).

Door het gebruik van een tweede schakelaar gebruiken betekent dat bij de niet ingeschakelde sensor er ook spanning komt te staan op de schakeldraad (zwart) en er van de verkeerde zijde stroom wordt aangevoerd richting schakelaar, dit kan de werking van de schakelaar behoorlijk beinvloeden, ernstige storingen zijn dan ook niet uit te sluiten.

Ook is dit vanuit de elektriciteitswet niet toegestaan, enkel bij een zogenaamde motelschakeling mag er op de zwarte draad spanning staan om een schakelaar te voeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb echt een min naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit is o.a. op te lossen door er een relais tussen te zetten. Gevaarlijk is het niet, sensors zijn getest tegen verkeerd aansluiten, ze kunnen er inderdaad wel kapot door gaan. De iets betere sensoren zullen dit sowieso aankunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gevaarzetting die een dergelijke constructie met zich mee brengt is als een monteur de installatie naziet en niet weet dat er een andere schakeling op de zelfde schakeldraad zit de monteur mogelijk een elektrische schok krijgt.