Kan ik zelf de glasvezelaansluiting in de woning ook verplaatsen?

Er is bij ons kortgeleden glasvezel aangelegd. Door bomen in de tuin was het niet mogelijk om de aansluiting in huis in de woonkamer te laten uitkomen, dus heeft het bedrijf het 'glasvezel-aansluitpunt' (zo'n grijs bakje wat zonder meer nog niets doet) naast de gasmeter laten uitkomen.

Nu ben ik van plan om misschien binnenkort over te stappen naar een glasvezelaanbieder; alleen alle aansluitingen zitten in de woonkamer, omdat in de oude situatie hier de kabelaansluiting de woning binnenkomt.

Nu zou ik natuurlijk in de meterkast een stopcontact kunnen laten aanleggen, en vanaf daar opnieuw allemaal kabels naar de woonkamer trekken maar daar voel ik eigenlijk niet zoveel voor ;).

Concreet komt het erop neer; is het mogelijk om vanaf het punt waar glasvezel de woning binnenkomt, de daadwerkelijke aansluiting van een modem te verplaatsen naar elders in het huis. Dus dat er één kabel getrokken moet worden?

Reden waarom ik de vraag hier nu ook stel is omdat ik bij de diverse aanbieders van glasvezel alleen een algemeen antwoord krijg waar ik verder niet zoveel mee kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.2K

Het beste antwoord

Ja, je kan de glasvezel verlengen maar dat is nogal kostbaar en ook dan moet er een kabel naar de kamer.

Makkelijks en goedkoopst is inderdaad dat stopcontact (laten) aanleggen. Vaak is die er al in een meterkast, maar bij jouw blijkbaar niet.
Dan de modem in de meterkast en één kabel naar een router in de woonkamer.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik was vergeten dat tv en telefonie ook via die kabel moet, maar als ik het goed heb dan kan dat gewoon.

http://www.kpn.com/glasvezel/glasvezel-pakketten.htm
en dan onderin beeld bij aansluiten kijken.

Het kan zelfs zonder kabel naar de woonkamer, via het stopcontact met Powerline. (daar heb ik goeie ervaring mee)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, daar heb ik wat aan! Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Hallo,

Bekijk deze film op youtube eens,misschien wordt je dan meer duidelijk

http://www.youtube.com/watch?v=fWwC0sbjVhs&feature=related

Gr.DData
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk filmpje maar antwoorden zie ik er niet in.