Ik heb een eenvoudige decoupeer- en handzaag. Maar alle plankjes zijn - ondanks goede aftekening - lelijk afgezaagd... Hoe zaag ik keurige plankjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (11)

Zorg ervoor dat je de juiste zaagjes neemt. Ik ga er vanuit dat eea niet netjes vertikaal gezaagd is? Als je zaagjes hebt die niet bedoeld zijn voor het materiaal dat je zaagt, moet je soms veel druk uitoefenen, waardoor de zaag in bochten wat scheef kan staan. En dat is de tweede: Niet te nauwe bochten in een keer willen nemen. Zorg ervoor dat je bij moeilijke vormen de zaag ook instelt op figuren zagen, en niet op rechte lijnen.
Zet het werkstuk netjes vast. En zaag langs de lijn ipv op de lijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende fout is dat er druk op de zaag wordt uitgeoefend, de zaag dient het werk te doen jij hoeft hem slecht op en neer te halen (handzaag) op de plek waar gezaagd moet worden of het zaagblad van de machine tegen het hout aan te houden.

Zorg er ook voor dat de zaagsnede in het verlengde van je arm naast het lichaam ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook altijd hetzelfde probleem gehad. Mooi langs het lijntje afzagen en toch was het niet recht. Als je er nog geen feeling voor hebt zal het altijd scheef gaan. Daarom gebruik ik tegenwoordig een handcirkelzaag. Daar krijg je het gegarandeerd recht mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da's waar.
gebruik ik ook veel liever. en bij kleine stukjes gewoon de kapzaag of toffelzaag (handzagen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het opbouwende antwoord!
Wat je ook kunt doen is lijnen afplakken met tape (die je gebruikt voor het verven). Dan worden je randen in ieder geval niet gekarteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een decoupeerzaag is het zo goed als onmogelijk om met de hand een mooie rechte zaagsnede te krijgen. Het zaagje is te klein, het geeft geen steun tijdens het zagen waardoor de zaagsnede in bijna alle gevallen krom is.

Als je met een decoupeerzaag een rechte zaagsnede wilt krijgen moet je een hulpmiddel gebruiken.

Klem een latje dat ongeveer tweemaal zo lang is als de te maken zaagsnede met behulp van een lijmklem vast op het af te zagen stuk hout. De afstand tussen de te maken zaagsnede en de zijkant van het latje is de halve breedte van de "vloerplaat" van de decoupeerzaag.

Bij het zagen laat je de decoupeerzaag langs het latje glijden. Je krijgt dan een kaarsrechte zaagsnede. (Als het latje recht is)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kom ik vandaag terug bij deze vraag, omdat ik vannacht ineens aan deze oplossing dacht, maar hij staat er al.
bedankt. plus van mij
hoi ast36850,

een decoupeerzaag en handzaag kan heel netjes, maar dan moet je vooral een zaag met fijne vertanding hebben.
recht zagen doe je met behulp van het al genoemde latje.

decoupeerzagen doe je dan met de 'onderkant' van de plank naar boven. dan krijg je de splinters aan de achterzijde.
vooral niet te veel voorwaartse druk uitoefenen.

er bestaan ook 'omgekeerde' decoupeerzaagjes, dat zijn zaagjes met de tanden naar beneden gericht.
dan hoef je het werkstuk niet ondersteboven te houden en je hoeft niet in spiegelschrift te tekenen!

nadeel van 'verkeerdom' zaagbladen is, dat de zaag van het werkstuk af wil springen. je moet de decoupeerzaag goed op het werkstuk drukken, anders breekt de zaag.

heb je dun materiaal, gebruik dan een ijzerzaag, de vertanding van ijzerzagen is veel fijner dan van houtzagen.
nadeel is dat het niet snel gaat en voorzichtig zagen omdat de kans bestaat dat het hout verbrand, of schroeiplekken krijgt.

door de traagheid druk je harder, en dat is juist fout.
accepteer dat het langzaam gaat, maar je krijgt een mooie scherpe zaagsnede zonder splinters.

suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet bezuinigen op de zaagjes, meestal is je probleem een versleten of te groot zaagje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee dingen waar je op moet letten:
Neem een fijn houtzaagje
en
Op de decoupeerzaag zitten vaak ook verschillende standen. Wanneer je hem op de grofste stand zet dan is dit geschikt om balken door te zagen en is de zaagbeweging groter. Indien je hem op de kleinste stand wet dan is dit geschikt voor kleine planken en is de zaagsnede veel netter.

Voor wat betreft je handzaag dan heb je waarschijnlijk een zeer grove zaag die daar gewoon niet geschikt voor is. Want rechtzagen is niet zo moeilijk, het lijntje volgen en regelmatig stoppen om te kijken of je nog op het lijntje zit. Indien dat het geval is maar je hebt wel een grove zaagsnede dan is je zaag gewoon grof en niet geschikt voor het fijne werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik plankjes recht moet afzagen gebruik ik altijd een verstekbak.
Je schrijft er niet bij hoe breed je plankjes zijn, maar deze "bakken" heb je in verschillende breedtemalen, van 190 tot 365 mm.
Je legt het plankje er in en je zaagt keurig in de gleuf van de verstekbak.
Gaat prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het hout ook altijd nog bij een bouwmarkt laten zaten. Als je daar ook het hout vandaan haalt is het meestal kosteloos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een recht stuk hout of ander materiaal met twee lijmklemmen vast zetten op het te stuk hout dat gezaagd moet worden.

Dit kan dan dienst dan dienen als geleider voor de decoupeerzaag. Tevens moet recht voor het stuk hout gaan staan dat u wilt zagen.