Hoe hou ik mijn relatie gezellig bij het verbouwen?

Binnenkort doen we samen een grote verbouwing. Heeft iemand ervaringstips hoe de sfeer goed te houden, wellicht zelfs te verbeteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

In een relatie gaan verbouwen is er direct de hamvraag: wie is er de kapitein?
Als de een de gipsplaat er aftrekt en de ander timmert hem vast, heb je een groot probleem!!!
Wil de een de deur links hebben en de ander rechts heb je straks helemaal geen deur.
Komt er nog een probleem om de hoek kijken het technisch inzicht van de vrouw, botst nogal eens met die van de man.
Een man is vaak te technisch bezig en een vrouw te praktisch.
Vrouwen willen vaak praktische dingen die technisch niet uitvoerbaar zijn.
Mannen willen nogal eens te technisch zijn, terwijl het veel simpeler kan (zijn vrouwen goed in)
Goed overleg voor, tijdens en na afloop zijn broodnodig.
Vooral overleg vooraf, zo van , hoe zou jij het op lossen?
Is een goed begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, je toverde een glimlach op mijn mond :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen dat ik praktisch ben.
Wij hebben al heel wat opruim en schoonmaakjaren achter de rug.
Vroeger deed je veel meer behangen als tegenwoordig, dan was mannetje de papper en ik de behanger.
Ik heb wat dat betreft meer geduld en kon daar heerlijk mee 'pierikken', hij blij en ik blij. :-)

Andere antwoorden (9)

Hou de relatie en het huis schoon... Dat gaat helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grote verbouwing, huis schoon??
Met veel humor, relativeringsvermogen en goede afspraken.
Ga af en toe eens samen uit eten.
Laat af en toe eens de boel de boel.
Zet voor jezelf een tijdslimiet wanneer je door de verbouwing heen bent en leef daar ook echt naartoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grote klus is vaak langer en intensiever dan je denkt. Het feit dat je deze vraag al stelt geeft aan dat je relatie je erg lief is.

Probeer eens een keer extra aandacht te geven aan het avondeten (is meestal snelle hap) en doe daarbij het licht uit en een kaarsje aan. Misschien schiet het die avond niet erg op, maar geheid dat je de volgende dag als herboren aan de slag kunt.

Probeer eens een keer samen een warm bad te nemen met een rustgevende badschuim erin.

Wat het belangrijkste is, is elkaar accepteren. Soms worden mensen prikkelbaar bij grote klussen, probeer dat dan te relativeren en ga er niet tegenin.

Vertel hem dat je het leuk vind om samen dit avontuur te beleven, dan komen jullie er vast samen doorheen.

Veel succes met klussen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niets. Integendeel. Verbouwingen zijn goed voor een relatie. Je bent samen hard bezig, je hebt een gezamenlijk doel, je zit samen in de troep en je hebt geen zin en tijd voor kibbelarijtjes. Natuurlijk zijn er voorbeelden van relationele ellende, maar dan was er voordien al wat mis.
AWM
14 jaar geleden
hou altijd een plekje wat gewoon van jullie is en schoon,en waar je sávonds lekker kunt vertoeven...wees met de verbouwing bezig altijd met positieve instelling:jullie doen samen een verbouwing om samen jullie stekkie te creeeren,als dat niet romantisch is....en als er iets fout gaat:samen erom lachen het is toch al gebeurt hahah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer minimaal één avond in de week niet bezig te zijn met verbouwen, maar reserveer deze avond voor elkaar! Lekker eten en rustig aan doen, dan hou je gezellig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ervaren verbouwer en met een relatie van 16 jaar hebben wij een redelijk evenwicht hierin gevonden.. Mijn partner kan nl. met 100 dingen tegelijk bezig zijn en ik ruim het liefst alles direct op..vargen om ellende dus! We hebben het in het midden opgelost.. hij mag overal aan beginnen zolang het niet daar is waar ik bezig ben.. ik ruim niets op waarover ik twijfel of het al klaar is.. hij ruimt daarna alles zelf wat nog ligt zelf op en iedere dag is de leefruimte aan kant..
Verder blijven wij op zijn tijd afstand nemen van de verbouwing.. al is het maar een uurtje.. we doen zoveel mogelijk tijdens de wekelijkse vrije uren en zaterdagen.. de zondagen zoveel mogelijk niets of anders enkel de middag zodat we kunnen ontbijten met zijn tweetjes..
Ook belangrijk: als er iets mis gaat tijdens een klus, en dat gebeurt best wel eens, en hij schiet in de stress dan zelf proberen kalm te blijven..loop desnoods weg.. of probeer hem tot relativeren te manen.. Je kunt misschien zelf ook de oplossing bedenken en die voorzichtig aanbieden..vaak is het toch niet goed op dat moment maar later ziet hij dat heus wel in.. heb je toch weer een steentje, figuurlijk dan, bijgedragen..

Een keer extra lekker koken.. een mooi spannend jurkje aandoen terwijl hij op zijn laddertje staat en dan maar ziet wat er gebeurt.... een dagje een klushulpje inschakelen...een echt mannending voor hem kopen terwijl hij daar niet om heeft gevraagd ( bedenk maar iets..)...allemaal manieren om het leuk te houden..reken maar dat het werkt!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...........en die voorzichtig aan bieden............... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed he?? Weet penibele situaties soms best slim aan te pakken.. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arme vent van je , moet hij al in therapie?
Ik hou het sec bij de verbouwing en geef geen tips voor tussendoor.

Voor je aan een grote klus begint zet je alles op papier. Je maakt tekeningen of laat ze maken, zodat het werk in grote lijnen vast staat.
Je maakt een berekening van de kosten in detail, zodat je je niet gaat vergalopperen.
Je kent elkaars goede en minder goede kanten: wie is beter in schilderen, wie in opruimen, wie in sjouwen. Wie heeft de meeste smaak bij het inrichten.
Bepaal tevoren wie de leiding heeft bij de verschillende onderdelen, wees dan ook bereid om te volgen.
Stel een werkschema vast, zodat er van oververmoeidheid geen sprake kan zijn. Oververmoeidheid levert de meeste ruzies op en ook de meeste ongelukken.
Neem af en toe afstand en bekijk wat er klaar is en geef daar een oordeel over. Als je er gelukkig mee bent, zeg dat dan ook. Dat geeft nieuwe energie.
Als je ziet dat de ander grote fouten aan het maken is of iets echt verkeerd aanpakt, neem dan een time out en vraag rustig of je even jouw idee mag uitleggen. Doe dat niet tussen neus en lippen door, als de ander op de trapleer staat of in de dakgoot hangt. Laat dan merken dat je het wilt zeggen in het belang van de werkzaamheden en niet omdat de ander "stom bezig is".

Kortom heb respect voor elkaar en voor elkaars kunde. Ook respect voor elkaars tekortkomingen. Geen mens is volmaakt.
14 jaar geleden
Een heleboel goede tips zijn al gegeven. Als ervaringsdeskundige kan ik hier nog een paar kleine dingen aan toevoegen.
Ten eerste is duidelijkheid heel belangrijk. Wat ga je wanneer doen (als je het keukenblok gaat slopen is het fijn als de ander al een stel magnetronmaaltijden in voorraad heeft), wat gaat het kosten en wanneer is het klaar?
Ten tweede: maak goede afspraken over wanneer en hoe lang er geklust wordt. Zo hard mogelijk doorwerken is verleidelijk, maar je relatie (en je gezin, als je dat hebt) verdient ook aandacht. Een zaterdag niet klussen omdat je kind moet afzwemmen moet de normaalste zaak van de wereld zijn.
Ten derde: zorg voor regelmatig en goed eten. Van een lege maag word je erg sjacherijnig.
En ten vierde: begin niet aan te veel tegelijk. Het is erg demotiverend als je hele huis een bende is, en het er op lijkt dat er helemaal niks afkomt.