Is het mogelijk om een aquarium te maken van plexiglas?

Het gaat hier om een 50x30x30 aquarium die helemaal gevuld wordt, zou ik dit kunnen kitten met bison glas kit?
Het plexiglas wordt 8mm dik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik zou het niet aanraden, ik heb het zelf eens geprobeerd, het is lastig om te reinigen, vooral het kalk in het water krijg je er moeilijk af, tevens zijn beschadigingen snel zichtbaar.

Mocht je het willen proberen, gebruik dan "hard plastic lijm" om de delen aan elkaar te lijmen, en voeg de binnenzijde van het aquarium met aquariumkit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plexiglas geeft erg snel hinderlijk zichtbare krassen bij schoonmaken.

Andere antwoorden (3)

Kan wel, maar je dient voor het verlijmen dan chloroform te gebruiken (wel even een neuskapje opdoen, anders worden de kleuren zo wazig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad: plexiglas of perspex lijm je het beste met chloroform, mits de randen exact op elkaar aansluiten.
Chloroform lost het perspex op en laat na verdamping beide delen naadloos aan elkaar hechten.
Chloroform in kleine hoeveelheid met een penseel op de naad aanbrengen, door de capilaire werking moet de naad zichzelf volzuigen.
Pas op dat je niet op andere plekken chloroform laat vallen, je krijgt doffe plekken op het perspex.
Perspex is overigens minder geschikt voor aquaria omdat het toch snel dof wordt en krast als je kalkaanslag of algen probeert te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus voor freekfluweel, en eentje voor koosknip
Ja dat kan zeker. Als je het goed dicht kit mag het niet lekken. 8 mm dik plexiglas is behoorlijk dik en je afmetingen zijn niet zo groot.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is overigens veel beter om speciale lijm hiervoor te kopen, acryllijm.

In de bron een Engelstalige beschrijving met veel tips.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als je een eenvoudige rechthoekige bak wilt, is glas veel beter omdat het minder krast als je algen verwijderd bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor de tweede toevoeging.
8mm. is te dun, dit zal over de lengte net iets te veel gaan bollen, een verstevigings rand op de lange zijde lijkt me zeker aan te bevelen of een dikkere plaat kiezen.

Ook is het aantebevelen om een acrylaatlijm te gebruiken, aquariumkit zal niet langdurig de plexiglasplaten hechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
acrylaatlijm, dus op waterbasis, zal lekker gaan met een waterdicht aquarium
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8 mm is te dun...??? Bronnen???