moet er speciaal een ventilatierooster, onder een inbouwkoelkast, in de plint van een keuken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het is ook enkel een rooster wat je ziet en verder niks. En als de kast tegen de muur komt dan komt de inbouwapparateur toch niet tegen de muur. Bedankt voor de antwoorden.

Het beste antwoord

Achter de koelkast zit een soort rooster waar de door de koelkast opgewarmde vloeistof in rondgepompt wordt. Dit rooster is zo gemaakt dat het de warmt aan de lucht kan afgeven. Als de lucht achter de koelkast stilstaat zal er minder warmte worden afgenomen van het rooster. Als er dus van ondereren koelere lucht wordt aangevoerd en de warmte kan naar boven weg zal het koelproces efficienter verlopen. Het koelen gaat sneller en kost dus ook minder geld. Je moet er vanuitgaan dat de koelkast 24 uur per dag aan staat en dat een efficiëntere koeling op de lange termijn geld bespaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het niet specifiek in de montagehandleiding staat: NEE. Zorg wel dat er min. 5 cm achter de koelkast ruimte is om te "ademen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kast tegen de muur staat dan komt de apparatuur niet tegen de.muur.
Ja, zodat er toevoer kan komen van koele lucht, om de warmte achter de koelkast af te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een rooster is niet speciaal nodig , maar wel voldoende ruimte om de lucht te laten circuleren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het is alleen een rooster verder niks, bedankt
Wanneer het een geintegreerde (onderbouw) koelkast is dan is het afhankelijk van het merk en model of er een rooster nodig is. Velen hebben een eigen circulatierooster dat óver de plint valt, dan hoef je er geen rooster in te zetten. De plint blijft intact.

Is het een koelkast zonder geforceerde koeling dan moet je een voldoende groot rooster in de plint maken en aan de achterkant van de ombouw moet warme lucht naar boven kunnen opstijgen.

Zie voor jou situatie de inbouw instructie van het apparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx
Er moet een luchtstroom kunnen zijn.
Van onder, achter de koelkast langs, naar boven.

Meestal dus een rooster in de plint,
soms ook een in de aan de bovenkant als alles tot het plafond afgewerkt is.