Wat te doen als de kraan van een geiser blijft druppen?

In onze keuken hangt een geiser. Af en toe blijft deze echter druppelen, ook wanneer de kranen goed dicht zitten (lees: de knoppen zijn stevig aangedraaid). Mijn kamer zit naast de keuken, dus ik word knettergek van het gedruppel. Ik leg er wel eens een vaatdoekje of schuursponsje onder, maar dat zijn slechts tijdelijke oplossingen om van het gedrup verlost te zijn. Zijn er dingen die ik *zelf* kan toepassen om dat ding te laten stoppen met druppelen? De huisbaas zie ik namelijk niet zo snel komen opdraven ervoor (of dat nou terecht is of niet).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel op tijd beginnen, dus niet op zaterdag om 17:00 als om 18:00 de bouwmarkten dicht gaan. (ik heb vaak genoeg dingen weer half kapot in elkaar moeten schroeven, omdat ik er net te laat achter kwam dat ik nog iets nodig had..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een nuttige tip! :D

Het beste antwoord

Je kan het "leertje" van de kraan vervangen (kosten: 50 cent). Dit is een "rubber' dat tussen de draaidop van de kraan en kraanhals zit. Probeer dat eens en ga lekker slapen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, het lijkt erop dat dat inderdaad wel de simpelste oplossing is. Net nog eens wat beter naar die kraan gekeken en het lijkt er inderdaad op dat er zo'n tuitje aan zit die je eraf kan draaien. Zo'n rubbertje is gewoon verkrijgbaar bij de gemiddelde doe-het-zelf-zaak neem ik aan? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een plus, uiteraard! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"rubbertje" is overal verkrijgbaar (bouwmarkt/euroshop/markt, etc). Alles boven de 50 cent tot een maximum van 1 euro kan je bij mij komen verhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, deal! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Meestal is dit inderdaad het geval.

Andere antwoorden (4)

Is het niet gewoon een kwestie van het rubbertje vervangen ?
of zit die op een voor amateur DHZelfer op een onbereikbare plek ?
maar je huisbaas is wel de aangewezen persoon misschien is het wel handig wat meer klusjes en verbeterpunten tegelijkertijd door te geven ?
12 jaar geleden
Nieuwe leertjes erin.
Even waterdruk eraf en demonteren voor de maat.

Het kan ook zijn dat er veel kalkaanslag zit op het oppervlak wat het leertje af moet sluiten zit.
Er zijn een soort reinigings-hulpstukken te koop bij de sanitair afdeling van de bouwmarkt of winkel met loodgieters materialen bij je in de buurt.
Hiermee kun je het dit oppervlak een beetje afslijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
typo: 'het' even wegdenken.. ;)
Als je echt gek wordt van het gedruppel en wil slapen kan je een touwtje aan de kraan vastmaken. Zorg dat het touwtje recht onder de druppelende kraan hangt en lang genoeg is dat het uiteinde in de wasbak ligt. De druppel "glijden" langs het touwtje naar beneden. Je hoort geen irritant geluid meer.
Geen definitieve oplossing maar je kan wel lekker gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk heel simpel.
1. Draai de hoofdkraan dicht.
2. Draai de knop met een klein steeksleuteltje of tang eruit (kan soms met de knop zelf).
3. Vervang het rubberen ringetje.
4. Draai de knop weer in de geiser.
5. Draai de hoofdkraan weer open.
Voila, Je hebt de lekkage verholpen.

Je kunt bij een kluswinkel zoals bv Gamma, Praxis of Karwei een bakje kopen waar diverse soorten en maten ringetjes in zitten, er zit altijd wel een passende bij.
Succes