Afvoer van wasmachine (PVC 40mm) loopt te dicht achter dubbelwandig rookkanaal. Kan een stuk metalen leiding toepassen of is er een andere oplossing?

Brandbare materialen moeten min 5 cm afstand houden van het rookkanaal. Meer dan 2 cm is echter niet haalbaar.
Daarom wil ik een stuk PVC vervangen voor onbrandbaar materiaal (dit mag wel tot op 2 cm). Maar metaal wordt mogelijk weer heet. Is er materiaal dat niet brand en niet heet wordt?

Toegevoegd na 5 uur:
Bedankt Freek voor het antwoord. Het is voor mezelf. Een koof eromheen is wel een goed idee, misschien van farmacel? Ik heb maar iets van 16 mm ertussen. Zie bijgevoegde foto, overigens wordt ook dat laminaat nog voor een paar cm weggehaald.

Toegevoegd na 15 uur:
Bedankt Freek en Jack.
Ik heb de warmteweerstand van fermacell en aluglass vergeleken, volgens opgave fabrikanten kom ik bij aluglass op R= 0,2 m2 K/W en bij fermacell gipsvezelplaat op een Lambda = 0,32 W/mK dus bij 12,5 mm plaat wordt dat 0,0125 / 0,32 = 0,039. Dat zou dus betekenen dat die aluglass 5 x meer weerstand voor eventuele warmte geeft. Dikte 14 mm van het aluglass is net zonder direct contact aan te brengen.
Maar het is natuurlijk wel duur spul, dat aluglass en misschien lastig aan te komen.
Ik ga eens aankijken wat er gebeurt met een plaatje fermacell ertussen, voordat ik de boel dicht maak: die kachelafvoer moet eigenlijk omkokerd worden, maar dat doe ik pas nadat ik een indruk van de warmteontwikkeling krijg.

Toegevoegd na 21 uur:
@Traveller: bedankt voor te tip, grappig dat mijn zoon heltzelfde zei bij de lunch.
Maar: mag ik 4 cm in de betonnen tussenmuur (rijtjeshuis) sleuven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sleuf:
Ja, maar vergis je er niet in. Als het prefab is, wordt dat nog een hele klus (watergekoeld slijpen). Als je het huis verlaat, wel weer dichtmaken.
Maar waar heb jij die 4 cm voor nodig? Je kan toch gewoon een koof maken met tengels op de muur.

Antwoorden (3)

Als het voor jezelf is en dus niet voor de klant, zou ik er gewoon een plaatje gips tussen zetten. Een laag gips heeft b30 (brandvertraging), als het kan doe je er 2 lagen gips tussen (b60), misschien kom je dan net 4 mm te kort.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan ook een koof rond die afvoer maken van gips.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als het voor de klant is, even een foto sturen van de situatie. Wellicht is er dan een charmantere oplossing mogelijk.

Toegevoegd na 5 uur:
Gipsplaat is 12 mm, dus dat ga je redden. Gewoon het hele zaakje inpakken met gipsplaat, verreweg het goedkoopste en zo gedaan.
b30 = brandvertraging van 30 minuten, genoeg voor huiselijk gebruik.
Niet duurder of ingewikkelder maken dan nodig is.

Toegevoegd na 5 uur:
gewoon in de buurt kijken naar een bouwskip en er 2 platen gips en wat tengels eruit trekken, klaar ben je.

Toegevoegd na 16 uur:
Neen, ik ken de regeltjes ook, en die zijn er inderdaad niet voor niets. Echter, ik probeer bij de BESTAANDE situatie een zo goed en zo goedkoop mogelijke oplossing te geven. Dat wordt ook hier gevraagd, NIET hoe het allemaal officieel zou moeten gebeuren.

Ik weet niet hoe de bestaande situatie is ontstaan, maar als je het helemaal op zeker wilt spelen: helemaal overnieuw beginnen. (zowel rookkanaal en afvoer verplaatsen, dat is zeer tijdrovend en kostbaar).
Als de basis fout is, zijn lapmiddelen ook niet echt wenselijk.

Overigens zou ik het hele zaakje inpakken en dan de brandweer laten komen (gratis), grote kans dat het wordt goedgekeurd.

Toegevoegd na 16 uur:
*Kijk ook nog even naar mijn reactie op theodbn*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vraagsteller krijgt geen cent vergoed als er ooit brand uitbreekt in zijn woning. Goed bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens zet je ook mensen aan tot diefstal. Ook materiaal dat in een afvalbak ligt mag je niet meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat het geval zou zijn, zijn er heel, heel, heel, veel gebouwen in NL die niet verzekerd zijn. Met name in grote gebouwen met staalprofielen, die ingepakt zijn met gips, zouden dan gevaarlijk onverzekerd zijn. Dit inpakken is een alom veel toegepaste methode t.a.v. brandwering. Toevallig weet ik dit omdat ik Bouwkunde heb gedaan in Delft. Aanzet tot diefstal? Prima, klaag me maar aan, bedenk wel dat als je de zaak verliest dat JIJ voor de kosten moet opdraaien. Overigens als je het vraagt aan diegene die de skip heeft besteld, is er helemaal geen sprake van diefstal!
Vergis je er niet in dat als het ooit fout mocht gaan het een niet zo leuke verzekeringskwestie zou kunnen worden,
die 2 en 5cm regels zijn er niet voor niks.

Als het moet zou ik voor een hitteschild gaan.
zoiets:
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/producten/akoestische-materialen/aluglass.html

Die pijp kan je van rvs maken, beter dat dat heet wordt dan pvc, maar met iets goeds ertussen zal dat wel goed komen.

Toegevoegd na 11 uur:
De regels zijn niet alleen voor de situatie tijdens het stoken van de haard.
Ook tijdens een schoorsteenbrand moet het goed gaan en die situatie is niet te testen. (kan wel maar is niet aan te raden..)

Maar waarom niet de afvoerpijp om de toekomstige koof heen leggen. Kost weinig, zekerheid en op de foto zie ik geen reden waarom dat niet zou kunnen. (maar misschien is die er wel)

Toegevoegd na 15 uur:
We gaan steeds verder weg van de vraag, maar we komen er wel.
Een slimtube zou ook kunnen, 2 cm dik en vergelijkbaar met 50mm doorsnede ronde buis.
http://www.rmsanitair.nl/content/blogcategory/1/28/lang,nl/
http://www.pvconline.nl/product/Slimtube+afvoerbuis+ovaal+40%26frasl%3B50+MM/subcategorie/PVC+Hulpstukken+lijm/categorie/PVC+Afvoer/

Dan zit je net niet aan de 5 cm, maar 1 a 2 cm fresen/hakken kan zeker en als je hem (gedeeltelijk) inhakt dan komt het ook beter uit met de aansluiting op de bestaande afvoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allemaal wel mooi, gips en hittewerende schotten

ik zou deskundig advies inwinnen en dan zien op welke wijze je van de geldende voorschriften af kan wijken.

dan kun je dat ook zwart op wit vragen en zit je altijd goed voor een verzekering.

Toegevoegd na 3 uur:
sleuf in de muur hakken achter het rookkanaal en de pvc pijp zeg 4 cm in de muur werken?

dan heb je aan de voorschriften voldaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een punt, maar niet zo heel moeilijk wat het advies zal worden:
Koof bouwen en de afvoerpijp om de koof heen leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hakken kan waarschijnlijk wel, het is maar een kleine stukje, dus voor de stevig van de muur kan het geen kwaad. Voor de zekerheid wel even de bouwtekening erbij pakken, zowel voor de dikte van de muur, als voor de eventuele aanwezigheid van leidingen.
Om een mooie sleuf te krijgen eerst met een sleuvenfrees of een slijptol dan pas hakken.