Kun je gips zonder risico harder laten drogen op een warmtebron?

Bijvoorbeeld op de verwarming. Of gaat het dan te hard?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben een beetje bang dat het dan brokkelig wordt ofzo.

Toegevoegd na 1 uur:
Misschien had ik moeten zeggen: sneller laten drogen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Er mag geen water onttrokken worden aan het gips, dus is drogen niet van toepassing maar dient men het te laten uitharden.

Zou men het water onttrekken aan het gips zou de hoeveelheid weer afnemen en niet meer in de mal passen.

De proef op de som is makkelijk te nemen, maak in een maatbeker een gietpapje, je zult zien dat zodra je er water aantoevoegt het volume toeneemt en zodra je het gegoten hebt het volume niet afneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, kan maar altijd geleidelijk aan doen. Dus niet in een heteluchtoven op 220 graden meteen je maaksel erin doen, dan knalt het uitelkaar. Het uitharden van gips is eigenlijk niets meer dan het verdampen van het water, als dit water heel snel verdwijnt, verdwijnt ook de hechting onderling in het gips.

Gebruik ook geen f"ohn of verfbrander, dan "verwaai" je het oppervlak.

Maar je kunt het rustig in een niet-voorverwarmde oven doen of op de verwarming zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezegel heeft iets gebroken;), heeft geen gipse poppetje gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het uitharden van gips gebeurt niet door het verdampen van water, maar door een chemische reactie die ontstaat door de toevoeging van water aan een hemihydraat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het nog steeds om de door jou gemaakte ornamenten gaat...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooo dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry ;(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gips drogen in een oven!!!!!!! Heb jij ergens een bron waar vermeld wordt dat het kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja kijk maar eens naar mijn antwoord m.b.t. bronsgieten, alwaar je een mal maakt van gips.
Waarom zou je gips verwarmen? Het gips wat jij gebruikt is een hemihydraat en neemt onder toevoeging van water weer kristalwater op waarbij warmte vrijkomt. Het hard dus van zelf uit en het droogt daarbij ook. Extra warmtetoevoer leidt tot scheuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kun je het niet sneller laten drogen. Het water wat je toevoegt wort opgenomen als kristalwater en dit is een exotherm reactie. Er val dus eigenlijk niet zo Veel te drogen, want daar heb je water voor nodig!
Metselspecie kan je sneller laten drogen,door er soda door te mengen.
Of dat ook voor gips opgaat weet ik niet,maar van proberen is het gekomen zegt men dan.
Succes