Kan je in hard hout met een beitel werken?

Ik heb een nieuw raam besteld en ontvangen. Het is zwaar en van hard-hout. Er zitten geen uitsparingen in voor de scharnieren.
Kan je die gewoon met een hamer en beitel maken zoals in een vuren kozijn? Of moet dit gefreesd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hardhout=hout van tropische bomen, dus niet hard hout of hard-hout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke ik snap het, maar het is wel erg hard (massief, moeilijk te bewerken) en dat wilde ik aangeven. niet of het van tropische bomen komt.

Het beste antwoord

Frezen geeft het mooiste resultaat bij het gebruik van een goede mal. Zeker als je scharnieren met afgeronde hoeken gebruikt. De radius van die scharnieren is over het algemeen 10mm, dus gebruik een frees van 20mm.k dan de ronde hoeken recht met een beitel.
Alleen als je behoorlijk ervaring hebt met het gebruik van een steekbeitel kan je een vergelijkbaar resultaat behalen door met de hand te steken.
Wel is het zo dat hardhout aanmerkelijk gemakkelijker beitelt dan vurenhout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. inmiddels is het gelukt en inderdaad is hardhout makkelijker te beitelen dan vuren, ik wist dat niet.

Andere antwoorden (2)

Ja, daar is alleen ook nog een klopper voor nodig. (een ronde houten hamer waar je blind mee op de beitel kunt slaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je op die site kijkt, denk ik niet dat de vraagsteller dat bedoelt.
Als je een bovenfrees hebt, zou ik die gebruiken. Klem wel met een lijmklem een geleidelat af, nadat je het raam hebt "ingepakt" met wat klossen, anders heb je geen geleidevlak voor je frees.

Je kan steekbeitels gebruiken i.c.m. een klauwhamer, echter sla niet met de kop of klauw maar met de "platte kant", dus draai je hamer een 1/4 slag!

Zorg dat je beitels scherp zijn, gebruik hiervoor een wetsteen, een scherpe beitel moet zonder probleem een stuk papier doormidden kunnen snijden als je het papier in de lucht houdt.

Gaat het te moeilijk, koop dan een (Nooitgedagt) SLAGbeitel, deze heeft meer massa en kan wel een stootje hebben.

Aangezien het hier om een kozijn gaat, moeten "gewone" beitels volstaan.

Sterkte!

Toegevoegd na 3 minuten:
Je moet alleen bij de contouren van het scharnier een hamer gebruiken, eerst dat doen. Daarna geen hamer meer gebruiken en rustig met beitel het vlak tussen de contouren afsteken, schuine kant gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke klauwhamer is bij aan de zijkant bij de steel vlak. Een speciale hamer om (en zeker bij hard hout) met de beitel hout uit te steken is aan te raden als men langer met hamer en beitel wil blijven werken. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand zich ernstig verwond omdat hij / zij het verkeerde gereedschap gebruikt zoals jij nu aanbeveelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een + hoor! Commentaar van een schoolmeester is onnodig, ik doe het al jaren met mijnn klauwhamer en het werkt prima!