Hoe roest verwijderen tussen een bus en een as?

Ik heb een as en daar zit een buis over heen alleen die zit muurvast. welk spul werkt het beste om het los te maken?

Toegevoegd na 19 minuten:
Extra toevoeging dit heb ik allemaal al geprobeerd

1. wd 40

2. verhitten

3. kruipolie

4. cola

Werken helaas allemaal niet

Toegevoegd na 26 minuten:
Ojaa en bij het verhitten zat ook nog grof geweld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Als je het alleen los wilt krijgen: Grof geweld. Probeer de bus ergens in te klemmen, propeer grip te krijgen op de as. Desnoods vijl je de as aan twee kanten een beetje vlak zodat je er bijv een bahco op kan zetten. Zet dan een stalen (steiger)pijp van 2 meter over de bahco heen. Flinke ruk aan het uiteinde van de bahco, en moet dan los komen. Principe: hefboom.

Als je alles netjes intact wilt laten, maar wel de as wilt laten loskomen, gebruik dan bio-ontroester. Dit wordt door profi's ook gebruikt en het werkt als een speer. T'is niet echt goedkoop, maar je kan het hergebruiken.

http://www.bio-ontroester.nl/shop/index.php?item=bio-deruster&action=page&group_id=10&lang=NL

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, klinkt gek, maar Durex Glijmiddel wil ook weleens helpen. Is geen grap!

Toegevoegd na 6 minuten:
"uiteinde van de bahco" MOET natuurlijk zijn "uiteinde van de stalen pijp"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

WD40 kan hierin perfect werken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Het standaard hulpmiddel heet Kruipolie. Dat is olie die zich een weg zoekt tussen de twee delen en bedoeld is om vastgeroeste dingen weer los te maken.
Mijn ervaring is niet altijd positief, als de boel echt vast zit helpt kruipolie ook niet.

2. Een nachtje in Cola onderdompelen is een oud huismiddel. Cola lost de roest op.

3. In het geval dat jij beschrijft kun je ook proberen om de buis te verhitten, bij voorbeeld door een brander er snel overheen te halen. De buis moet dan heter worden dan de as, hij zet uit en er komt wat ruimte tussen buis en as. En dan maar slaan. Als dit in jouw situatie veilg kan lijkt me dat de aanpak met de beste kans.

Maar geen garantie: ik heb een fiets gehad waarvan de zadelpen absoluut niet meer te verstellen was, ondanks trucs en veel geweld.

Toegevoegd na 1 minuut:
'veilg' is natuurlijk 'veilig'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruipolie met een roest oplosser erin.
laat de zwaartekracht meehelpen, geef het de tijd en spuit vaak wat olie erbij. na een paar dagen zou het losser moeten gaan zitten.

Wd40 werkt ook wel, maar iets minder goed.

Verhitten heeft alleen zin als je het echt heet kan krijgen.
Ik denk dan aan 500 graden of zoiets, wel oppassen als er al veel olie op zit..
En oppassen voor die as, ik weet niet of daar lager ofzo inzitten, daar zit dan vet en en dat mag niet te warm worden.
Ook kan je het niet meer rechtstreeks vastpakken.

Cola kruipt er niet in, dat is te "dik".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een doorslijper de bus doorslijpen of met een hamer de bus goed op zijn donder geven ,daar wordt hij ook groter van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een hamer bus rondom oprekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens gekooktelijnolie verdund met 50% terpentine,en laat het vervolgens een nacht inwerken!
Verder kan je met een tang die zich zelf vast klemd proberen met een korte felle tik van bv een hamer, de boel los te laten schrikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warm stoken, daardoor zet alles een beetje uit de grootste van de 2 iets minder snel en de kleiner eerder. paar tikken erop en klaar is kees. Kijk wel uit met verbranden van je vingers.

Toegevoegd na 1 uur:
En kijk ook eens of de as niet conisch is want dan moet je de andere kant op tikken.