Ik heb een lichtarmatuur met drie lampen parallel. Gloeilampen branden normaal, maar spaarlampen geven geen licht. Hoe komt dit?

Waarom werkt een spaarlamp soms niet, als in EXACT dezelfde omstandigheden een gloeilamp wél werkt?
Situatie: armatuur met 3 lampen parallel aangesloten. Gloeilampen branden, maar spaarlampen vreemd genoeg niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ze staan niet op een (ingebouwde) dimmer? Dan weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dus echt niet in serie? Probeer de spaarlampen eens in een andere fitting...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tonb: heb je wel een gloeilampen in serie aangesloten?
(ze branden dan een stuk minder fel en steeds minder fel als je er meer aansluit)

Het beste antwoord

Een spaarlamp heeft een platte onderkant een gewone lamp is die wat spitser dus in sommige armeturen maken ze geen contact .
Had het zelfde in me woonkamer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste logische antwoord,
soms helpt iets steviger aandraaien al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
contactpunt onderin iets buigen kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha! Dit lijkt me een mogelijk antwoord! Straks eens die lampen vergelijken. Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij de enige logische verklaring.
Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt dat ik een spaarlamp verder moest doordraaien in de fitting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was inderdaad het probleem! Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Een spaarlamp heeft net als een tlbuis een soort opstart spanning nodig dat haalt ie blijkbaar niet
probeer dit eens als test sluit 1 lamp aan die gaat als het goed is wel aan
dan eentje er bij en dan nog eentje erbij
als hij 3 keer de opstartspanning moet leveren lukt het niet eentje
per keer lukt wel
bedenk ook dat een spaarlamp geen gloeidraad is en dus een afstand moet overbruggen
je armatuur is niet geschikt voor deze lampen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. De lampen staan echter helemaal niet op een dimmer. Er staat enkel een enkelpolige schakelaar in het circuit.
Alle 3 staan ze parallel geschakeld en met een ‘suikertje’ verbonden met de lichttak in die ruimte.
Zelfs als ik slechts 1 lamp inzet en de rest van de lamp-sockets loskoppel brandt deze niet. Als ik de socket doormeet (met schakelaar aan) staat er wel 221V over. Die 221V blijft ook gelijk wanneer ik drie lampen zou indraaien, aangezien ze parallel geschakeld staan. En stroom moeten ze normaal genoeg genoeg kunnen krijgen, het is een normale huisinstallatie.
capthavoc
12 jaar geleden
Het gaat hier ook niet om voltage maar om amperage
ik denk dat het wel zou werken als je 1 gloeilamp gebruikt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst heb je het over opstart spanning en nu pak je het amperage er ook nog maar bij?
Dan weet je tenminste zeker dat het een van de twee is.
capthavoc
12 jaar geleden
Je hebt gelijk spanning is wat anders dan stroomsterkte
als je spreektaal gebruikt.
Je haalt die termen maar al te gauw door elkaar.
maar ze zijn wel aan elkaar gelinkt.
Dus al zou het voltage 220 blijven de amperage variert door de weerstand
Als de spaarlamp zijn weerstand niet kan overbruggen gaat er geen stroom vloeien. als je gloeilampen gebruikt is er een fysieke stroomkring ook al staan de lampen uit.
maar met spaarlampen is er feitelijk nog geen stroomkring door alleen de schakelaar om te zetten
die moet worden gecreëerd door een overslag waarbij de spanning een fractie van een sec heel hoog is
(hij moet door een gas heen springen) Maar als de geleverde amperage te laag is dan springt hij niet over.
juist door het succesvol overspringen daalt de weerstand weer waardoor de spanning dan weer op loopt en ineen fractie van een seconde weer nominaal wordt. bij een gloeilamp is de weerstand constant
bij een spaarlamp is de weerstand eerst hoog en door de overslag daalt deze snel maar om een hoge weerstand te overbruggen heb je een hoge amperage nodig terwijl de spanning constant is. bedenk ook lampen,parralel aangesloten hebben allemaal dezelfde voltage maar elk maar een gedeelte van de geleverde amperage. in serie zou de voltage over elke lamp anders zijn maar de amperage is hetzelfde
waardoor in dit geval het voltage het probleem wordt
er wordt voldoende amp geleverd maar de spanning is dan weer onvoldoende en wordt de weerstand weer niet overbrugt. het blijft lastig uitleggen ;)
In parallel schakelen, wordt de stroom verdeelt onder de drie lampen.
Dus iedere lamp krijgt eenderde van de stroom en zal ook maar eenderde licht geven.
Een spaarlamp is eigenlijk een kleine T.L. lamp, die heeft een bepaalde spanning nodig om te starten.
Dat doet de starter.
Ga je spaarlampen in parallel zetten, dan is waarschijnlijk de opstartspanning niet voldoende en zie je geen licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik denk dat je een foutje maakte en in je laatste zin spanning en stroom per abuis verwisselde. Als ik de socket doormeet (met schakelaar aan) staat er wel 221V over. Die 221V blijft ook gelijk wanneer ik drie lampen zou indraaien, aangezien ze parallel geschakeld staan. En stroom moeten ze normaal genoeg genoeg kunnen krijgen want het is een normale huisinstallatie en de hoofdschakelaar springt niet af door overbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan het even niet meer volgen, mogelijk heb ik het fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt inderdaad een foutje,
alle lampen in het hele huis staan parallel.
(bij een 1 fase aansluiting) Misschien ben je in de war met serie, maar dan zouden de gloeilampen het ook niet normaal doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Jackd, daar ben ik mee in de war, helemaal juist!
Cryofiel
12 jaar geleden
Zet je ze parallel, dan krijgen ze allemaal dezelfde spanning en allemaal dezelfde stroom. Er wordt niets verdeeld. Zet je ze in serie, dan krijgen ze allemaal dezelfde stroom, maar ze moeten de spanning delen. In dat geval krijgen ze dus elk 1/3e van de spanning.
Gezien de antwoorden en reacties lijkt me nog maar een ding mogelijk en dat is dat er ergens onderweg een slechte verbinding is. Soms steekt een draad wel in een lasklem of lasdop maar is het contact minimaal zodat er onvoldoende stroom kan vloeien.
Het is wel zaak om zo'n defect op te (laten) sporen, want zo'n slecht geleidend punt leidt tot flinke warmteontwikkeling en evt. tot brand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jou probleem is kan ik ook niet zeggen, zit er wel van te kijken dat je maar 221v. meet als de spanning ingeschakeld is, dit behoort 230 te zijn.

Krijg het vermoedde dat jij je installatie is moet door laten meten, er kan in het netwerk een weerstand zijn die zoveel weerstand levert dat een SL lamp niet voldoend `stroom` krijgt als hij opstart (piekspanning).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spanning is niet overal in Europa hetzelfde. Deze kan lichtjes variëren. Daarom zijn de meeste apparaten gemaakt om te werken tussen de 220 en de 240V.
Inderdaad, de spanning in ons huis is aan de lage kant, maar dit zou de oorzaak van dit probleem niet mogen zijn.
Het is ook zo dat als ik de lampen in dezelfde tak, maar een ander lichtpunt in het verdiep indraai, dat de spaarlampen het wel doen. Terwijl ze aan dezelfde spanning hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus, ik ben uit gegaan van de Nederlandse situatie en niet de Vlaamse. Toch blijf ik bij mijn vermoedde dat er ergens teveel weerstand wordt opgebouwd in de installatie en daar door mogelijk de lamp niet opstart. Deze weerstand kan opgebouwd zijn door oxidatie in een aansluiting of de schakelaar. Mogelijk dat je een zogenaamde verhuisfitting net voor de schakelaar kunnen plaatsen met een kroonsteentje (suikertje), werkt dat wel dan direct aan de schakelaar. Zo kan je stap voor stap nagaan waar het probleem zit.
Cryofiel
12 jaar geleden
Houd er ook rekening mee dat de spanningsmeter een afwijking kan hebben. Zeker de goedkopere modellen kunnen er makkelijk 15 V naast zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is een eenvoudig 'gadget'model (uiteraard gekeurd apparaat!) daarme dat ik dus niet teveel waarde hecht aan de meetwaarden. Deze dienen enkel als indicatie dat er spanning op staat en/of geleiding is.