waarom moet je eerst voegen en dan pas kitten?

deze vraag gaat over het voegen van een tegelmuur. Instructie is eerst voegen met voegmiddel, dan de hoeken uitkrabben en dan de hoeken met kit afkitten.

Is het niet handiger om eerde de hoeken in de kit te zetten en als dat droog is de voegen te vullen met voegmiddel? dan hoef je de (soms smalle) hoeken niet uit te krabben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.4K

Het beste antwoord

Kit hecht wel op een voeg, maar het voegsel hecht niet goed op kit.
Als je dus eerst kit zal het tussen de kit en de voegen gaan lekken.

Je moet er voor zorgen dat er weinig voegsel op plekken komt waar nog kit moet komen.
Uitkrabben al doen als de kit nog nat is, dus niet wachten totdat ie hard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat gaat wel maar dan krijg je zo n cementsluier op je kitvoeg en dat ziet er niet uit.
En de voegspecie kan de kit aantasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kit moet meestal 24 uur drogen voordat deze belast mag woren met water dus als je de klus over meerder dagen zou uitsmeren zou het kunnen. Ik neem aan dat ze bij de instructie vanuit gaan dat je die klusjes achter elkaar doet. Als de kit goed uitgehard is kun je een cementwaas wel wegwassen van de kit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van te voren de tegels invoegt is het nog makkelijk om de kitnaden nadien zuiver te maken. Want er bestaat een mogelijkheid dat je bij het invoegen de kitnaad beschadigd althans ruw wordt.Gebruik bij het kitten een bakje water met afwasmiddel waarmee je als je de naad hebt ingespoten je deze mooi glad kunt strijken zonder dat de kit aan je vingers blijft plakken.