Ik wil een extra groep laten plaatsen in mijn groepenkast. Kan ik dat door elke elektricien laten doen, of zijn hier regels voor?

Moet ik dat door mijn energieleverancier laten doen, of mag ik een bevriende elektricien het laten aanleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Dat kun je zonder probleem laten uitvoeren door je vriend.

Toegevoegd na 5 minuten:
Regels: Volgens de NEN1010, het boekje dat de installatieregels betreffende elektriciteit bepaalt, gelden de volgende bepalingen:

Wanneer een gebouw een woonhuisfunctie heeft (dus een woning, hotel, pension) moeten alle elektriciteitsgroepen zijn beveiligd met een aardlekschakelaar, uitgezorderd vast aangesloten apparaten.
Er mogen niet meer dan vier eindgroepen op een aardlekschakelaar staan
Bij twee groepen of meer moeten minimaal twee aardlekschakelaars zijn toegepast
Iedere groepenkast moet zijn voorzien van een hoofdschakelaar
Wasmachine, droger, vaatwasautomaat etc. moeten ook achter een aardlekschakelaar tenzij deze VAST zijn aangesloten (b.v. met een wasmachineschakelaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karwei geeft aan dat je dit zelf mag doen, dus zeker door elke elektricien. Op de site staat een uitgebreide handleiding over hoe je dat kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat wel bij aangegeven dat het niveau van de klus "moeilijk" is. Dit geeft dus al wel aan dat je vriend er wel ervaring in moet hebben. Maar ik ga er van uit dat een elektricien die ervaring wel zal hebben.
dat moet door een erkend bedrijf gebeuren. ivm oa een nieuw lootje aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi tadaa,

gewoon in eigen beheer (= zelf of bevriende elektrieker) uitvoeren. volgens mij hoef je pas bij de 6e eindgroep een hoofdschakelaar te plaatsen. dus voor 5 eindgroepen hoef je geen hoofdschakelaar toe te passen. (scheelt een berg geld en werk)

is er sprake van krachtstroom, (voeding uit 3 fasen) dan MOET je ALTIJD een hoofdschakelaar toepassen.

loodjes vervangen, niet nodig, met een beetje voorzichtigheid lukt het ook. goed geïsoleerd gereedschap, spanningvoerende delen goed afschermen en je kan zonder afschakelen werken.
voorzichtigheid is en blijft de moeder van de meterkast!

is er ruimte, tijd en geld, dan zou ik in alle situaties voor een hoofdschakelaar kiezen.
thuis heb ik dat ook gedaan, en de boel over twee aardlekschakelaars verdeeld. de natte en buiten groepen op één en de rest van het huis op de andere aardlekschakelaar.
natte groepen: thuinhuis, schuur, buitenverlichting, wasmachine, keuken, badkamer. overige groepen: slaap en woonvertrekken, binnenhuis apparatuur.
(ja, ik heb iets meer dan 5 groepen, woon achteraf, dus moet voor mijn eigen 'straatlantaarns' zorgen.)
vroeger, (toen ik nog rijk was) in mijn vorige huis heb ik naast de hoofdschakelaar ELKE groep een eigen stotz-aardlek combinatie gegeven, maar ja, dat was vroeger, erg duur maar zeer mooi!

veel suc6,
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Maar zonder afschakelen werken is voor de doe-het-zelver niet aan te raden. Ligt ook een beetje aan de situatie, soms kan het prima, maar liever niet als er een nieuwe hoofdschakelaar in komt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik al schreef:
voorzichtigheid is de moeder van de meterkast.
de bevriende elektricien weet vast en zeker raad.
doe het zelf, maar gebruik ook zelf je verstand.
bezint eer ge begint, een oud gezegde, maar nog steeds een waarheid als een koe! groeten, Dré