Bestaat er ook iets om dingen aan alle vier kanten waterpas te kunnen zetten(zie uitleg)?

Of dat je dit zelf kunt maken? Ik heb zelf een soort plankje in gedachten die je dan aan alle kanten kunt verstellen tot iets zowel horizontaal als verticaal waterpas staat.

Net zoiets als dit knikkerspel, maar dan met een plankje en dat je de knopjes dan vast kunt zetten: http://link.marktplaats.nl/472864930, ik mag de foto niet gebruiken hier.

Of hoe zou ik dit anders zelf kunnen maken?

Toegevoegd na 25 minuten:
Extra uitleg: het gaat om gipsmallen op te zetten zodat het oppervlak, wat de stakant wordt, waterpas is. Mijn bedoeling is dan dat ik een waterpas op de mal kan leggen die op dat plankje staat, en ik via knopjes/schroefjes oid op het apparaat de mal waterpas kan stellen aan alle kanten zonder dat ik de mal hoef aan te raken of te verzetten. Nu druk ik vaak aan alle kanten wat onder, maar dan moet de mal iets opgetild worden en is de andere kant weer niet waterpas als deze verschuift.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Elk punt in 'een ruimte' is gefixeerd door drie kenpunten. De stabielste kruk heeft drie poten. Je plank heeft hierdoor één vast poot en drie verstelbare.

Een verstelbare poot kan je zelf maken. Neem een fikse bout en moer van de goed lengte. Bijvoorbeeld maat M12. Dan boor je een gat in de plank van 12 mm zodat de bout behoorlijk accuraat past en toch ietsje ruimte heeft. Nu kan je de moer op de bout draaien en het uiteinde in het gat steken. De kop van de bout is nu het 'voetje' en met de moer kan je behoorlijk precies de hoogte variëren. Met de drie poten op deze manier (en de vaste erbij natuurlijk), kan je het plankje gegarandeerd waterpas zetten.

Het is wel handig om een wat dikke plank te nemen zodat er wat draadeind van de bout in de plank 'zit'. Dit geeft meer steun.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel !
De vraag op een goede/eerlijke manier afsluiten is altijd prima.

Andere antwoorden (3)

als je een rechte plank gebruikt of een raamwerk en daar zit je op elke kant een kleine waterpas dan ben je er toch? dan hoef je geen verstelbaar iets te maken. De plank leg je er boven op en da raam laat je over de ding zakken die je waterpas wilt hebben en tape je tijdelijk vast met schilderstape.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je dat ding op jouw verstelbare bak heb staan, je zet het waterpas hoe haal je hem er dan weer onderuit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doelt hier waarschijnlijk op een z.g. 'cardanische ophanging'. Wordt soms gebruikt bij de bevestiging van een kompas. Bestaat dus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een waterpas zit een "libelle" waarmee je maar in één richting kunt waterpas zetten door de luchtbel tussen de 2 streepjes te krijgen. Welnu er bestaan ook waterpas "oogjes" en werken op hetzelfde principe maar nu met een cirkel waarbinnen de luchtbel moet komen, zo kan je een vlak aan alle kanten waterpas krijgen.