Hoe maak je een stevige brug van papier en sateprikkers die 50 cm moet overbruggen?

-50 cm overbruggen
-niet hoger dan 30 cm
-5 cm breed
-je mag sateprikkers, lijm en tape gebruiken
-mag niet zwaarder zijn als halve kilo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (6)

hallo,
zorg voor veel trekkrachten, want daat zijn sateprikkers goed in.
maak bijvoorbeeld een hangbrug!
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kun je met de sateprikkers?
- je kunt ze vastlijmen/tapen aan het papier of het tape
- je kunt ze door het papier heen prikken

Op beide manieren kun je dus een stukje papier ter lengte van een sateprikker verstevigen.

Als je een paar sateprikkers in de lengte aan weerszijden onder het papier bevestigt (of door het papier heenprikt met beide punten), en dat steeds achter elkaar herhaalt waarbij elke lengte van de sateprikkers elkaar een stukje overlappen kom je een eind denk ik. Als je dan ter versteviging regelmatig in de breedte nog een sateprikker eroverheen (of eronderdoor) doet wordt het nog steviger (maar wel zwaarder natuurlijk).

Moet het een legbrug zijn? M.a.w. moet het over een geul heengelegd kunnen worden als een soort plank? Want als dat niet gespecificeerd is kun je de brug nog extra verstevigen door aan de binnenkant van de geul extra "stutten" van in tape gerolde prikkers aan te brengen:

__________
|/// \\\|
|// \\|
|/ \|
| |

(Weet niet of bovenstaande mooi uitlijnt qua tekst...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe sterk moet de brug zijn?

Ik zou een vakwerkconstructie of een boogbrug maken, deze worden meestal gebruikt als spoorbrug.

Je kan lange "balken" maken door de prikkers verspringend aan elkaar lijmen. Omdat ze rond zijn kan je er het beste 3 gebruiken in een driehoek. Nog sterker wordt het als je de puntjes eraf knipt.

Als je dit goed doet dan kan je zo 2 balken maken die sterk genoeg zijn om een wegdek te dragen van papier.

Beter is als je er 4 maakt en dan vakwerk ertussen.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/vakwerkbrug.shtml

ps. je kan ook op zoek naar lange sateprikkers ;-)
of je neemt een groot stuk papier, rolt hem op en klaar: een "tunnelbrug" (of dat 2 keer met een wegdek ertussen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jackd: langere sateprikkers...
Tja, als er niet gedefinieerd is wat een sateprikker is, doe het dan gelijk goed.

Sterkste brug mogelijk: neem een stuk dik bamboe van 5 cm doorsnee en 70 cm lang (of iets dunner, als het zwaarder zou wegen dan 500 gram). Punt de uiteinden af, zodat het voor een forse sateprikker door zou kunnen gaan. Wikkel er desnoods wat papier omheen zodat het er fragiel uitziet.

En klaar! Volgens mij kan dat over de te overbruggen 50 cm wel een paar ton dragen...

Toegevoegd na 5 minuten:
en ach... makkelijk te maken en altijd leuk om mee te nemen als het ultieme alternatief :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, maar dan meteen maar een carbonfiber of zelfs titanium satéprikker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
papier verbranden, de as onder bijzonder hoge druk/temperatuur samenpersen... dan krijg je een diamanten brug :)
papier/ karton vouwen of rolletjes maken maakt het ook veel steviger, moesten we voeger een keer op school doen voor natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dik ingelijmd papier wordt hard en stevig, of het velletjes papier zijn die je op elkaar plakt of rolletjes of muizentrapjes.
Dan heb je niet per se sateprikkers nodig.
Van papier mache kun je keiharde en stevige dingen maken in allerlei vormen.