Wat is de beste manier om een houten vloer van een blokhut te isoleren?

Wij gaan een blokhut plaatsen van 4 bij 4 meter.
Hij komt te staan op een onderlaag van 30 cm. zand, met daar op gewassen grindtegels.

De funderingsbalken bevinden zich om de 50 cm.
Er komt een houten vloer in de blokhut, daar onder willen wij isolatiemateriaal leggen.
Is dit nodig of heeft het geen zin?
De ruimte tussen de tegels en de houten vloer is 7 cm.

De wanden en het dak willen we later ook isoleren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (2)

Leg bovenop de 30 cm zand, eerst waterdicht folie, zodadt er geen vocht kan optrekken via het zand.
Leg nu op het folie de grindtegels.
De 7 cm. ruimte tussen de vloer en de grindtegels zou ik open laten en heel belangrijk, die ruimte moet goed kunnen ventileren met de buitenlucht, anders heb je kans op schimmel in je houten vloer, die fout had ik gemaakt met mijn schuur en na twee jaar zakte ik er doorheen ( verrot!)
Op de houten vloer kan je wel novilon( vinyl) leggen met een isolerende onderlaag.
De wanden en dak, kan je uitstekend isoleren met steenwol en aftimmeren met vochtbestendige gipsplaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt je tegels er voorzichtig uit halen en er alsnog folie onder doen, dan de tegels weer terug, een klusje van nog geen uur!
dan kan er nooit geen vocht meer optrekken.
Hout over hout kan prima, doe er dan een soort onderlaag op de vloer, dat ze gebruiken voor onder laminaat, dat zit op een rol ( Praxis)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op dat als je van binnen een extra vloer gaat leggen en dat ook nog behoorlijk wilt isoleren (bijvoorbeeld met drukvast piepschuim) de vloer dikker word.
stel 2 cm hout en 3 cm piepschuim: 5 cm dikker.
je krijgt dan een opstapje, maar belangrijker is dat de binnenruimte kleiner wordt en de deur lager.
Hoeft geen probleem te zijn, maar sommige tuinhuisjes zijn al behoorlijk laag.
Zoals ik het nu lees.

vloer
balken (de balken liggen dus op de tegels)
grindtegels
zand 30cm

Wat ik er van zou maken:

vloer
balken met 4cm piepschuim isolatie ertussen ingeklemd tussen latjes, zodat er tussen piepschuim en vloer ook nog een luchtlaagje zit.

tussen elke balk en de grindtegels, 4 of 5 stoeptegels (eventueel 2x 4tegels voor een dikkere spauw). Tussen de stoeptegel en de grindtegel zou je nog folie kunnen leggen.

grindtegels
zand 30cm

-Rondom zou je dit nog af kunnen werken met hout met ventilatieopeningen. Dit zorgt er ook voor dat er geen ongedierte bij het piepschuim kan komen.
-De stoeptegels kan je ook vervangen voor 4 of 5 dikke balken, die je haaks onder de funderingsbalken legt.

Hier nog wat leesvoer, met verschillende opties.

http://www.klusidee.nl/Forum/about45433.html
http://www.klusidee.nl/Forum/about13133.html

-de kosten vallen mee:
stoeptegels zijn (bijna) gratis te krijgen,
piepschuim is niet duur.
een paar latjes en wat folie valt ook mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoel natuurlijk 4 of 5 stoeptegels naast elkaar, met ruim een halve meter ertussen, tussen de balken en grindtegels.