schuin dak van binnen isoleren met tempex, waar moet de dampwerende folie ?

ik ga binnen isoleren met tempex, nu is er steeds de discussie of de folie tegen het dakbeschot of net voor de gipsplaten moet, wil iemand zijn mening aub nog delen ?
(buitenkant dak is trouwens niet geisoleerd)
mijn idee is,

1.dakbeschot
2.eigen houten raamwerk
3.tempex strak daarin
4.folie eroverheen,
5.ductape overlappend over folie stukken
6.gipsplaten, schroeven tussen foliestukken

oh, en mag ik mijn houten raamwerk door het dakebschot heen schroeven ? of heeft iemand nog ideeen hiervoor -> er is alleen 1 gording, dus tegen gording aan kan alleen gedeeltelijk

bedankt maar weer alvast !

Toegevoegd na 1 uur:
oh ja, en dan nog; moet het een dampwerende, dampdichte of dampdoorlatende folie zijn ?

Toegevoegd na 11 uur:
Op dit moment is mijn grootste probleem trouwens hoe ik voorkom om door het dakbeschot te schroeven, alles behalve die ene draagbalk is gips en valt zo uit elkaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm, is tempex sowieso al niet luchtdoorlatend/dampdoorlatend? Dan maakt het vrij weinig uit daar nog een folie voor te plaatsen...

Antwoorden (2)

Het folie dient ervoor om het vocht dat in huis geproduceerd wordt (per persoon ongeveer een emmer per dag) tegen te houden.

Dar betekent dus dat het aan de binnen zijde behoort te zitten.

Aan het dakbeschot mag nimmer iets gehangen of vast gemaakt worden, dit dient aan de gordingen, vloer en plafond te gebeuren.

Toegevoegd na 1 uur:
aanvulling na uitbreiding vraag:

Gezien jou vorige vraag zou ik een dampwerende folie nemen.

Schimmel op polystyreen (tempex, piepschuim) wil je tot het laatst vermijden, dat is niet meer te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- kan ik hieruit opmaken dat de volgorde die ik stelde correct is ?
- Enig idee hoe ik het houten raamwerk anders vast kan maken ? zie voor foto:
http://www.goeievraag.nl/vraag/spul-bewerk-schimmel-voordat-ga.232752
onder zit dus de binnenmuur, en helemaal bovenin een gipsplaatje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er de voorkeur aan geven tussen de tempexlaag en het dakbeschot een kleine ruimte te laten zodat daar geen vochtophoping kan ontstaan.
Formeel mag je inderdaad niets aan het dakbeschot vastmaken omdat dat misschien ooit vervangen moet worden, maar nood breekt wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het folie aan de buitenzijde plaatst krijg je weer hetzelfde effect, schimmelwerking. Aan de bovenzijde zou je het raamwerk mogelijk vast kunnen maken aan het deur kozijn. Even terugkomend op de andere vraag: Je kunt de schimmel bewerken met chloor, daarna zou ik de spleet tussen de muur en dakbeschot afdichten met bouwschuim (pur), daar heb je vermoedelijk een zogenaamde koude brug, een plek waar al het vocht condenseert omdat daar de koude buitenlucht naar binnen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus, "binnenzijde, buitenzijde" word wat verwarrend voor mij, jij bedoelt dat ik de volgorde juist heb, toch ? (dakbeschot, isolatie, folie, gipsplaten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja jou werkwijze is de enigste goede methode.
Je volgorde is wel juist, maar.. Je dakbeschot levert een risico op: Het vetileert niet goed. En als je niet weet of er tussen het dakbeschot & je pannen ook nog een folie is aangebracht, weet je niet of er lucht in en uit kan. Gevolg kan zijn: Er gaat zich vocht ophopen tussen je dampremmende laag aan de woning-zijde, en de dampremmende laag bij je beschot. Ik zou dit heel goed bekijken voor je hier aan de gang gaat. Anders heb je schimmel voor je u kan zeggen.

Maar goed, Als je dat uitgezocht hebt: Zorg voor een ventilatie ruimte van 2cm minimaal tussen het dakbeschot en de tempex. Dit bv door dunne rachels vertikaal op je dakbeschot te zetten die je tempex op afstand houdt.

Dan tempex, dan de dampfolie, dan eventueel rachwerk dan je afwerking. Door ook tussen dampremmende folie (Er is folie die een kant op dicht en de andere kant op open is, die zou ik gebruiken, met de dichte richting uiteraard van je woonruimte naar buiten.) en je afwerklaag een luchlaag te houden voorkom je dat -indien je isolatie niet voldoende is in een strenge winter- condenswater meteen je afwerklaag in trekt, en het kan opdrogen.

Als je maar een gording hebt, dan gaat het waarschijnlijk om een klein oppervlak? Dan kan je je houten frame bv ophangen aan de zij-muurtjes, indien aanwezig.Een lange lat aan beide kanten tegen de muur schroeven en dan horizontale rachels op 40cm afstand, dan je gipsplaten oid er overheen.

Zie ook foto van mijn laatste dak-isolatieklus voor een badkamer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: Schroef op zo min mogelijk punten door de folie heen (Zorg ervoor dat je schroeven niet te lang zijn: Liever meer kortere schroeven gebruiken; voor gips is 35mm een goede maat). En gebruik je folie zo veel mogelijk uit een stuk. Er is speciaal plakband voor. Hier niet op besparen; Dus niet duck tape pakken maar het kleefspul specifiek voor iso folies.

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens 2; Waarom tempex/ Waarom niet een glas/steenwol deken welke beter vertileren rond je houtwerk of een reflecterende deken (Ik heb zelf 18 laags reflectiefolie gebruikt voor het dak, bij 8cm dikte gelijke isolatie waarde als glaswol 15cm, wel $$)