Hoe lang moet je wachten voordat je een spiegelverwarming in gebruik mag nemen?

Onze badkamer is net verbouwd en we hebben een spiegelverwarming om zo de condensvorming erop te voorkomen. De spiegel is op de zelfklevende folie van de spiegelverwarming geplakt, op een pasgestucte muur. Mogen we de verwarming meteen aandoen of moeten we een paar weken wachten zoals bij de elektrische vloerverwarming. De aannemer weet het ook zo een-twee-drie niet en ik wil het graag snel weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Inde gebruiksaanwijzing staat dat zodra je klaar bent met monteren het stroom moet aansluiten om de spiegel te testen, deze zou dan in 3 tot 5 minuten warm moeten worden.Wat aangeeft dat je dus niet zoals bij vloerverwarming hoeft te wachten voor gebruik.
http://images.badkamermarkt.nl/info/BAGEN_Spiegelverwarming_Handleiding.pdf

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij vloerverwarming is dit anders omdat het vaak natbouw is.
zo staat beschreven op wikipedia : De meest toegepaste vorm van vloerverwarming is natbouw. Bij deze techniek wordt de verwarmingsbuis volledig en direct in een zand-cementspecie gestort. Het natbouwsysteem is goedkoper dan droogbouwsystemen maar heeft door de minder goede warmtegeleiding een veel langere opwarmtijd nodig. Een tweede nadeel is de droogtijd van de vloer. Deze bedraagt ongeveer 1½ week per centimeter zand-cement. Uitgaande van een opbouwhoogte van 5 centimeter komt dit in de praktijk neer op ongeveer 7 tot 8 weken voordat de vloer opgestookt mag worden. Een methode om de droogtijd enigszins te versnellen is het gebruik van anhydriet.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vloerverwarming
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik vraag dit omdat er al n paar keer kortsluiting is ontstaan en ik me afvraag of ik de boel langer zou moeten laten drogen.
Met betrekking tot de vloerverwarming is het zo, zoals ik al schreef in mn vraag, dat we elektrische hebben en dus geen verwarmingsbuizen in de vloer. In elk geval hartelijk dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ik zou even een paar dagen wachten tot het stucwerk droog is, dus max 3 dagen. Al is de kans op schade aan het stucwerk niet zovgroot, want de warmteontwikkeling bij spiegelverwarming is niet zo hoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt toch 40 graden! In elk geval meer dan ik van tevoren had gedacht. Bedank voor je antwoord in elk geval.