Hoe bescherm ik een decoratieve metalen muurplaat tegen krassen in de afbeelding?

Ik heb drie metalen muurplaten gekocht. 44x29cm. De afbeeldingen er op zijn zeer kleurrijk, maar het metaal is dun en heeft omgevouwen randjes, waarmee hij een karton in de achterkant vast houdt. (geen raampje, echt een metaalplaatje, voelt als soort blik, als je er te grof mee omgaat deukt het.)

Nou ben ik bang dat als ik ze zo ophang, dmv de twee spijkergaatjes in de platen, dat ik ze dan beschadig, dmv schoonmaken bijvoorbeeld... of gewoon slijtage in de afbeelding/verf.

Hoe bescherm ik deze plaatjes dat ze echt lang mooi blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan online kijken of gewoon bij jou in de buurt.
Maar ieder geval je kan ze in laten lijsten veel mogelijkheden wat betreft kleur en materiaal van de omlijsting en wat voor soort glas ervoor(plexiglas kan dus ook) ontspiegeld bv,dikte ervan ook vaak te kiezen.En als je handig bent kan je het natuurlijk ook zelf doen.
Uiteraard kan je natuurlijk ook kiezen uit diverse standaard verkrijgbare lijsten en maak je zelf een gewenste Passe-partout erbij van papier of karton in de kleur die je wilt.Ingelijst hang je op zoals normale schilderijtjes e.d. maar dat zal duidelijk zijn.
Hang je ze op een zonrijke plek is het van belang dat je glas hebt dat behandeld is zodat t uv-licht filtert dan kunnen ze niet verkleuren.(ramen van kledingzaken bv daar is/word die beschermcoating veelal op aangebracht)
Heel veel autoglasbedrijven doen ernaast ook vaak aan die glas-coatingen en willen vast wel 3 glasplaatjes ff coaten voor je.
Er is ook folie voor in de handel die die eigenschappen bezit.
Hier een paar links die je even kan bekijken:
http://www.zelfinlijsten.nl/a-283/houten-lijsten-op-maat-gemaakt/

http://www.goudengids.be/ms/ms/al_solutions_nv+zonwering_-_binnen+genk+ms-130636.html

http://www.glascoatingsomeren.nl/index.php?page=2&subpage=17
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Plexiglasplaat erover heen zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar de gaatjes zitten ook in het plexiglas gaatjes boren zo blijft het fijn gaaf.
12 jaar geleden
Ik heb zelf dergelijke platen gekocht in de Provence en hangen nu al jaren buiten zonder enig probleem. Die figuren zijn in email wat op zich zeer sterk is. Het enige waar je moet op letten bij het bevestigen is dat u de laklaag niet breekt, dit kan door tss de koperen-spijkers of -schroeven een hard PVC rondsel aan te brengen. Succes, op die manier zal je er jaren lang veel plezier aan hebben.