Hoe krijg ik mijn eikenhouten vloer weer vlak?

Mijn zwevende eikenhouten vloer is vannacht in het midden over een groot gedeelte bol komen te staan (aan de zijkanten met spanveren die toch niet helemaal strak staan) hoe krijg ik die bolling eruit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

kachel aan, ramen open, zoveel mogelijk luchten.
de afgelopen weken is de luchtvochtigheid extreem hoog geweest en omdat we meestal nog niet stoken, gaat het vocht overal in zitten en dus je vloer uitzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik heb het ook gehad,moest een paar nachten tegels 30 bij 30 opleggen en het heeft bij mij geholpen .het klinkt raar maar het is waar heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nalopen of langs alle randen genoeg ruimte is.
Ook letten op bijvoorbeeld verwarmingsbuizen.

Een keer een vloer gezien met een flinke bobbel, was netjes ruimte langs alle randen, maar bij twee buizen stond ie strak.
Stukje eruit gebeiteld en de vloer sprong recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ventileren is het eerste wat je moet doen.

Gewicht op de omhoog gekomen planken leggen kan helpen de planken weer op zijn plek te krijgen.

Ruimte niet extra verwarmen, is enkel energie verspilling, verwarmde lucht neemt meer vocht op, echter op het moment dat de warme lucht een koud obstakel tegen komt laat hij het vocht weer los.

Als ik jou verhaal lees is juist de vloer een koud obstakel waar de lucht zijn vocht weer loslaat waardoor het probleem zelfs groter kan worden. Enkel bij een goede vloerverwarming zal verwarmen van het vertrek, in dit geval, een voordeel op kunnen leveren.